آفتاب
نقوی‌حسینی:

درصورت عدم حصول توافق نهایی، برای توسعه فناوری هسته‌یی تلاش می‌کنیم

درصورت عدم حصول توافق نهایی، برای توسعه فناوری هسته‌یی تلاش می‌کنیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این‌که «تیم مذاکره کنندگان هسته‌یی کشور قاطعانه از خطوط قرمز نظام دفاع می‌کنند» گفت: در صورت عدم حصول توافق نهایی ایران تمام توان خود را برای رشد و توسعه فناوری هسته‌یی به کار می‌بندد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بعد از توافق اولیه، ایران و 1+5 چندین دوره مذاکره در ژنو را پیگیری کردند و در ادامه‌ی آن مذاکرات روز چهارشنبه آغاز شد. تاکنون طرفین آنچه به عنوان مطالبه و هدف در این مذاکرات دنبال می‌کردند را آشکار کرده‌اند و طرفین دقیقا می‌دانند که از توافق‌نامه نهایی چه انتظاری دارند. بنابراین جای گفت‌وگو برای رفع ابهامات وجود ندارد و اقدام مشترک باید تدوین شود.

وی با بیان این‌که «آمریکایی‌ها با لابی گری صهیونیست‌ها مطالباتی فراتر از ان‌پی‌تی و حتی فراتر از 1+5 را مطرح کرده‌اند» افزود: مسلما این زیاده خواهی‌ها و زیاده طلبی‌ها مورد موافقت جمهوری اسلامی قرار نمی‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران عضو رسمی آژانس است و فعالیت‌هایش را در چارچوب آژانس و توافق اولیه ساماندهی کرده و مطابق موافقت اولیه به تعهدات خود عمل کرده است. اما هرگز از حقوق مسلم ملت ایران و خطوط قرمز نظام عبور نخواهد کرد.

نقوی حسینی تصریح کرد: سیستم‌ دفاعی کشور، حقوق بشر، حزب‌الله و غیره ارتباطی به مساله‌ی هسته‌یی ندارد و ما هم از ابتدا در توافق اولیه نیز گفته‌ایم که بحث ما فقط فناوری هسته‌یی است و با این زیاده طلبی آمریکا بعید می‌دانیم مذاکرات به نتیجه برسد.

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان این‌که «زیاده خواهی و زیاده طلبی آمریکایی‌ها مانع دست یابی به توافق می‌شود» ادامه داد: کشورهای غربی و 1+5 بدانند که این آخرین فرصت برای رسیدن به یک توافق جامع است. ما خاطره‌ی توافقات گذشته را داریم در سال 82 که ما خواهان توافق بودیم بر سر کمتر از صد سانتریفیوژ بحث کردیم اما غربی‌ها از آن فرصت استفاده نکردند و بعد از آن فعالیت هسته‌یی ما متوقف نشد و امروز آنها با کشوری دارای فناوری هسته‌یی با چند هزار سانتریفیوژ و توان غنی سازی بالای 20 درصد روبرو هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیز اگر توافق انجام نشود و 1+5 از این فرصت استفاده نکند آنها باید مطمئن باشد که 5 سال دیگر با کشوری روبرو هستند که بالای صد هزار سانتریفیوژ خواهد داشت و توانمندی غنی سازی بالای 50 درصد را هم به دست خواهد آورد. بنابراین غربی‌ها باید از این فرصت استفاده کنند.

نقوی حسینی با بیان این‌که «ایران هیچ زیاده طلبی ندارد و صرفا در پی حفظ حقوق مسلم ملت خود است» گفت: ما می‌خواهیم با نظارت آژانس کار کنیم و هر نوع شفاف سازی که لازم باشد را انجام می‌دهیم. اما از خطوط قرمز و حقوق مسلمان نمی‌گذریم و اگر آنها تن به توافق ندهند ما هم تمام توان خود را برای رشد و توسعه فناوری هسته‌یی به کار می‌بندیم.

وی در پایان تاکید کرد: مذاکره کنندگان هسته‌یی کشورمان مصمم و قاطع از خطوط قرمز نظام و منافع ملی کشور دفاع خواهند کرد و هرگز زیر بار زیاده طلبی آمریکایی‌ها نخواهند رفت.

انتهای پیام

کد N372974

وبگردی