آفتاب

پاسخ آیت‌الله سبحانی به یک شبهه اعتقادی

پاسخ آیت‌الله سبحانی به یک شبهه اعتقادی

آیت‌الله سبحانی گفت: خداوند در قرآن مشرکان را کاذب خوانده است؛ زیرا آنها هم به خدا دروغ می‌بستند و هم تهمت‌های ناروا می‌زدند که یکی از این تهمت‌ها، فرزنددار بودن خدای متعال بود!!!

آیت‌الله سبحانی گفت: خداوند در قرآن مشرکان را کاذب خوانده است؛ زیرا آنها هم به خدا دروغ می‌بستند و هم تهمت‌های ناروا می‌زدند که یکی از این تهمت‌ها، فرزنددار بودن خدای متعال بود!!!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در ادامه درس تفسیر قرآن خود در مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) گفت: سوره زمر از جمله سوره‌های مکی قرآن است که تمام آیات آن به یکدیگر مرتبط است.

سبحانی ادامه داد: خداوند در آیات اولیه این سوره با اشاره به مسئله دروغ گویی مشرکان، بیان کرده‌اند که مشرکان به دروغ خود را در مسیر عبادت خدا می‌نامند، در حالی که آنان هیچ‌گاه خداوند را نپرستیدند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: خداوند مشرکان را کاذب خوانده است؛ زیرا آنها هم به خدا دروغ می‌بستند و هم تهمت‌های ناروا می‌زدند که یکی از این تهمت‌ها، فرزند دار بودن خدای متعال بود!

وی یادآور شد: مشرکان بر این باور بودند که بت‌ها فرزندان خدا هستند و به همین دلیل است که آنها این بت‌ها را می‌پرستند که خداوند در آیه "لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ یَتَّخِذَ وَلَدًا لَّاصْطَفَی مِمَّا یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ ﴿زمر / 4﴾ پاسخ آنها را داد که اگر قرار باشد که خداوند به فرض محال، فرزندی نیز داشته باشد آن را از بین بت‌های شما انتخاب نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، سبحانی خاطرنشان کرد: خداوند سبحان خود را در این آیه واحد و قهار معرفی می‌کند؛ البته منظور خدا از واحد، واحد عددی نیست؛ زیرا اگر قرار باشد که خداوند واحد عددی باشد باید حتما دومی نیز وجود داشته باشد، حال آن که هیچ کسی غیر از خدا در مقام خدایی وجود ندارد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: قهار نیز در این آیه بیانگر همین مطلب و پاسخ‌گوینده به همین تهمت است؛ زیرا خداوند بیان می‌دارد که انسان‌ها به خاطر ضعف خود به دنبال فرزند هستند، حال آن که خداوند قهار است و نیازی به فرزند ندارد. مسیحیان نیز چنین اعتقادی دارند و خدوند را دارای فرزند می‌دانند، اما تفاوت آنها با مشرکان عرب این است که مسیحیان قائل به فرزند حقیقی برای خدا هستند، ولی مشرکان عرب فرزند گزینشی را مطرح کرده‌اند.

سبحانی بیان کرد: خداوند در آیات سوره زمر، پاسخ اعراب جاهلی را می‌دهد و نه مسیحیان، به همین دلیل سعی دارد در این آیات تفاوت‌های ذهنی و اشتباهات اعتقادی و کفران الهی را در وجود اعراب جاهلی تشریح کند.

انتهای پیام

کد N372856

وبگردی