آفتاب
یک عضو حزب اسلامی کار:

رویکرد صداوسیما در قبال دولت،حمایتی نیست/رسانه‌های حامی دولت به یکدیگر نزدیک شوند

رویکرد صداوسیما در قبال دولت،حمایتی نیست/رسانه‌های حامی دولت به یکدیگر نزدیک شوند

یک عضو حزب اسلامی کار گفت: طی 10 ماهی که از عمر دولت جدید گذشته است، شاهد بودیم که اخبار، گزارشات و برنامه‌های صداوسیما بیش از آنکه منطقی باشد، رویکردی جانبدارانه داشته و در این برنامه‌ها از منتقدان و حتی مخالفان سرسخت دولت دکتر روحانی حمایت شده است.

محمد نیشابوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "کاملاً مشخص است که رویکرد صداوسیما در قبال دولت یازدهم رویکرد حمایتی نبوده و نیست"، افزود: عدم همکاری رسانه ‌ملی با دولت جدید برای همگان مشهود است. برخی از کارشناسان حوزه رسانه معتقدند یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت دولت در موضوع ثبت‌نام‌ها برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، به برنامه‌سازی‌های صداوسیما بازمی‌گردد؛ حتی اگر به ترکیب شورای نظارت صداوسیما توجه کنیم، می‌بینیم مخالفان و منتقدان دولت در اکثریت هستند.

وی با اشاره به عدم استقبال رسانه‌ها از خبر تولید ریل ملی - که یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی دولت به حساب می‌آید - گفت: مهمترین دلایل بی‌مهری به چنین اخباری، رویکرد مدیران صداوسیما نسبت به فعالیت‌های دولت است. اگر همین تفاهم‌نامه در دولت قبل امضا می‌شد و به مرحله عملیاتی می‌رسید شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای پر کردن ساعات زیادی از برنامه‌های خود، از آن بهره می‌بردند. در عین حال سایر رسانه‌ها هم بویژه رسانه‌های تخصصی حوزه اقتصاد به دلیل عدم همفکری و نداشتن استراتژی مشخص درباره حمایت از دولت یازدهم، نتوانستند به اهمیت این تفاهم‌نامه توجه کنند.

این فعال سیاسی ادامه داد: شاید برای نخستین‌بار باشد که سه وزیر یک دولت از نگاه بخشی در حوزه اختیارات و مسئولیت خود به نگاه ملی می‌رسند و اشتغال و تولید را زنجیره‌ای از همفکری و تعامل می‌دانند اما زاویه دوم، به نقص دولت و مدیران دولتی در حوزه روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی بازمی‌گردد. روابط عمومی‌های سه وزارتخانه درگیر در این تفاهم‌نامه باید در یک اقدام تعاملی، ستاد خبری تشکیل می‌دادند و رسانه‌ها را دعوت می‌کردند تا درباره اهمیت این تعامل و نیز اخبار آن به جد به دولت کمک کنند.

نیشابوری دلیل کمبود نیروهای رسانه‌ای مجرب را ناکارآمدی نظام آکادمیک و رسانه‌های ایران دانست و گفت: در طول سالیان گذشته نظام آکادمیک و رسانه‌های ایران نتوانسته‌اند نیروی رسانه‌ای مجرب در حوزه‌های تخصصی را به قدر نیاز تربیت کنند. امروزه خبرنگاران و دبیران مجرب سرویس‌های اقتصادی رسانه‌های مکتوب و غیر آن به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد. سردبیران هم چندان که باید در حوزه‌های غیرسیاسی مجرب و توانمند نیستند. آنها خود نمی‌توانند موجبات رشد سرویس‌های خبری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و هنری را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: اغلب سردبیران رسانه‌ها در حوزه سیاست تسلط خوب و کافی دارند، اما در حوزه‌های دیگر خبری، ناتوان یا لااقل کم‌توان هستند. آنها به رسم گذشته که ذائقه توده‌های مردم به اخبار سیاسی و حواشی آن توجه نشان می‌دادند، رسانه‌های خود را تنظیم می‌کنند در صورتی که می‌توان با نگارش اخبار و رویدادهای خبری غیرسیاسی بصورت نرم‌خبر و اخبار قابل فهم برای توده‌های مردم و سهل و ممتنع کردن آن، ذائقه خبری مردم را تغییر داد یا تنظیم کرد.

نیشابوری همچنین با بیان اینکه "شفافیت نداشتن رسانه‌ها مردم را دلزده می‌کند"، بر تأثیر رسانه‌ها در افزایش محبوبیت دولت برای مردم تاکید کرد و گفت: در این صورت مردم از اهمیت و عمق رویدادها و پدیده‌های خبری اقتصادی یا غیر آن به خوبی آگاه نمی‌شوند و این ناآگاهی در آینده در میزان محبوبیت دولت و سپس در انتخاب رؤسای جمهور نقش بسزایی را بازی خواهد کرد. اگر می‌توانستیم ذائقه مردم و نیز میزان درک آنها از اخبار اقتصادی را دچار تغییر کنیم، قطعاً احمدی‌نژاد در سال 88 موفق به دریافت عنوان ریاست جمهوری نمی‌شد.

وی در همین راستا یادآور شد: بسیاری از کارشناسان اقتصادی، اساتید دانشگاه، فعالان عرصه تولید، انجمن‌ها و اصناف هشدار داده بودند که رویکرد اقتصادی دولت نهم منجر به بحران بزرگ اقتصادی و صنعتی برای کشور خواهد شد، اما متأسفانه سخن و هشدارهای آنها یا به خوبی منتقل نشد یا در چرخه مباحث سیاسی رسانه به فراموشی سپرده شد. هنگامی که رسانه ملی را در اختیار نداشته باشید، نباید از جایگاه و ارزش سایر رسانه‌ها غافل شوید، اما متأسفانه این اتفاق افتاد. اگر رسانه‌های اصلاح‌طلب و منتقدان عملکرد دولت نهم می‌توانستند به خوبی عمل کنند و از افتادن به وادی درگیری‌های رسانه‌ای سیاسی پرهیز می‌کردند، دولت اول احمدی‌نژاد تکرارشدنی نبود.

این عضو حزب اسلامی کار درباره راهکارهای حل این مشکل در حوزه رسانه، تاکید کرد: دولت باید شورای اطلاع‌رسانی خود را جدی بگیرد، مدیران کل روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی در این شورا عضو شوند و جلسات منظم و مکرر با آنها برگزار شود و از روش‌های نوین اطلاع‌رسانی بهره گرفته شود. درست است که مدیران و مسئولان تأثیرگذار هستند اما مهمتر از آن، نظام‌های اطلاع‌رسانی است که متأسفانه دولت یازدهم در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: رسانه‌های بخش خصوصی و حامی دولت نیز باید به هم نزدیک شوند، جلسات همفکری تشکیل دهند و در عین حال مجلس آینده درباره صداوسیما باید تصمیم جدی بگیرد. نمی‌شود دولتی با این حجم فعالیت و امکانات، از داشتن رسانه تصویری محروم باشد. باید یک شبکه مستقل تلویزیونی و رادیویی در اختیار دولت قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N372811

وبگردی