۰
یک کارشناس مهدویت تشریح کرد

وظایف حاکمیت در فراهم‌شدن زمینه ظهور امام زمان(عج)چیست؟

  • ۷بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
حضرت مهدي عج ,امام زمان عج ,مهدويت

یک کارشناس مسائل مهدویت گفت: از جمله ویژگی‌های جامعه مهدویت عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی است. در جامعه مهدویت امید را ترویج دهیم و با گناه کردن یک جوان به دلیل عقاید شخصی‌مان، او را از دین و مهدویت دور نکنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «مساله مهدویت موضوع مهمی است که یکی از اهداف انقلاب اسلامی نیز رسیدن به مساله مهدویت و ظهور حضرت بوده است» اظهار کرد: نگاه، افق و برنامه ما باید برای رسیدن به این هدف باشد. یعنی انقلاب ما باید بسترساز انقلاب جهانی حضرت مهدی موعود (عج) باشد و سیر برنامه‌هایی که می‌ریزیم باید در همین راستا تعریف شود.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم دقیقا برنامه‌ریزی کنیم باید ببینیم امام مهدی (عج) وقتی ظهور می‌کنند چه اقداماتی را می‌خواهند انجام دهند، جامعه مهدوی هم باید در راستای همان اقدامات حرکت کند یعنی همان دغدغه‌های امام عصر که ایشان بعد از ظهور دارد ما هم در حاکمیت خود این دغدغه‌ها را داشته باشیم.

این کارشناس مهدویت افزود: گام اول این حاکمیت عدالت است. تعبیر قشنگی حضرت امام (ره) از عدالت دارد که می‌فرمایند: «کشورهای اسلامی باید بیدار شوند و حق خود را از حاکمان ظالم بگیرند تا زمینه ظهور حضرت (عج) فراهم شود.» یعنی ما عدالت‌خواه هستیم تا ظهور رخ دهد. حضرت امام بیداری اسلامی را سال‌ها پیش،‌ پیش‌بینی کرده بودند و ایشان می‌گوید دنیا باید عدالت‌خواه شود تا زمینه ظهور فراهم شود. و این باید محور اول حاکمیت جمهوری اسلامی باشد.

کفیل تصریح کرد: عدالت‌خواهی ابتدا باید در مدیران جامعه ما ایجاد شود یعنی مدیر جمهوری اسلامی ایران باید ویژگی اولش عدالت باشد یعنی اگر رئیس‌جمهور،‌ وزیر انتخاب می‌کند و وزیر استاندار و استاندار، فرماندار و مدیر کل و حتی مردم، نمایندگان مجلس را؛ باید عدالت را مدنظر قرار دهند. اگر فرد خودش عادل باشد و بوی عدالت بدهد می‌تواند این عدالت مهدوی را در سطح جامعه اجرا کند.

وی ادامه داد: با عدالت تمام مشکلات اقتصادی، اجتماعی و ... از بین می‌رود. مشکلات ما به دلیل این است که به عدالت‌خواهی توجه نمی‌کنیم و عدالت از ویژگی‌های اصلی حکومت مهدوی است. اگر بخواهیم کمی دقت کنیم، می‌بینیم که عدالت جنبه فردی و اجتماعی دارد. به تعبیر حضرت امام (ره) عدالت در تمام مراتب انسانی وجود دارد و این امر خیلی مهم است که فرد خودش عدالت‌خواه باشد تا این امر را توسعه دهد.

این کارشناس مهدویت در ادامه با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه مهدوی تصریح کرد:‌ ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی باید ویژگی بعدی جامعه مهدویت باشد. به این معنا که همان‌گونه که امام عصر (عج) ظلم‌ستیز هستند و با طاغوتیان مبارزه می‌کنند یاران امام زمان (عج) هم باید ظلم‌ستیز باشند. یاران واقعی بین خودشان الفت دارند ولی نسبت به ظالمان باید جدی باشند و نگذارند آن‌ها حق مردم را پایمال کنند.

کفیل خاطرنشان کرد: ملاک انسان منتظر این است که باید وجودش ظلم‌ستیز باشد. به تعبیر قرآن «اشدا علی الکفار» باشد. یعنی نسبت به کفار محکم باشد که ما این امر را در جامعه اسلامی خود زیاد مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد: از دیگر ویژگی‌های جامعه مهدوی و یاران حضرت این است که با مستضعفین تمام ادیان مهربان است. و با سران کفر ظلم‌ستیز است. یاران واقعی باید بدانند که امام زمان (عج) فقط نسبت به مستضعفین شیعه مهربان نیست. بلکه نسبت به کل مستضعفین جهان و محرومان مهربان است و آن‌ها هم باید این ویژگی را مدنظر قرار دهند.

این کارشناس مهدویت در ادامه با اشاره به شاخصه بعدی جامعه مهدویت افزود: انسان منتظر باید خدا خواه باشد. هدف حکومت حضرت تبدیل جامعه خودمحور به خدامحور است. امروز محور تمدن غرب خودگرایی و اومانیسم است و فقط خود را می‌بیند. ولی در تمدن اسلامی و انتظار اینگونه نیست. انسان باید خودخواهی را تبدیل به خداخواهی کند.

کفیل خاطرنشان کرد: اگر می‌گوییم امام زمان (عج) ظهور می‌کنند و ایجاد جامعه توحیدی می‌کنند ما هم باید جامعه خود را توحیدی کنیم. یعنی در جامعه باید خدا را ببینیم و خدا را بخواهیم و برای توحید گام برداریم. ما باید تربیت فرزندان خود را تربیت الهی کنیم. امام زمان (عج) وقتی ظهور می‌کنند زمینه‌های گناه را از بین می‌برند. امام بیش از اینکه بخواهند از اعجاز استفاده کنند، زمینه‌های ولایت طاغوت را از بین می‌برند، زمینه‌های فساد اقتصادی و اجتماعی را از بین می‌برند و با از بین بردن زمینه گناه و با ایجاد زمینه توحید جامعه را خداخواه می‌کنند و این نکته بسیار مهمی است. یعنی امام زمان (عج) برای تمام زمینه‌های زندگی ما انسان‌ها برنامه دارند.

وی تصریح کرد: امام زمان (عج) با از بین بردن زمینه‌های خرافات و موانع دین‌داری، انسان‌ها را به خدا گره می‌زنند و حاکمیت اسلامی باید در رابطه با این بسترها کار کند. چیزهایی که برای دین مضر است خرافه و بدعت است و حاکمیت اسلامی باید در مقابل این بدعت‌ها و خرافه‌ها بایستد.

این کارشناس مهدویت در ادامه با اشاره به یکی از محورهای جامعه مهدویت تصریح کرد: یکی دیگر از نشانه‌های جامعه مهدویت بحث امید است. ما باید بدانیم که ظهور را ما رقم می‌زنیم و بسترساز ظهور ما هستیم. ظهور همچون مثلثی است که یک ضلع آن خدا، یک ضلعش امام و ضلع دیگرش ما مردم هستیم و ما باید این امید را داشته باشیم. فراموش نکنیم که امید مقدمه حرکت است.

وی تاکید کرد: حاکمان باید بدانند که با ایجاد امید، زمینه‌های بسترسازی ظهور حضرت را فراهم می‌کنند. یعنی آنهایی که در راس امور هستند از فرماندار و استاندار گرفته و غیره باید بدانند که وظیفه آن‌ها فقط اداره کردن یک سازمان نیست، بلکه آن‌ها بسترساز حکومت حضرت مهدی (عج) هستند و اگر این دید را داشته باشند برنامه‌های خود را براساس یک جامعه بسترساز طراحی می‌کنند.

کفیل گفت: صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب ما کاری کنند که موج امید در جامعه پرورش پیدا کند. این نگاهی که من کجا و امام زمان (عج) کجا، یک نگاه غلطی است. این که من کجا و معنویت و مهدویت کجا یک نگاه شیطانی است و ایجاد امید برای جامعه ما اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر جوان ما یک گناهی کرد به او نگوییم که از امام زمان (عج) فاصله گرفته‌ای و به گونه‌ای با او برخورد نکنیم که به دلیل اشتباهات فردی ما از دین فاصله بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: افراد جامعه مهدویت باید بدانند که امام زمان (عج) به ما توجه و علاقه دارد و در همین راستا حرکت کنیم. جریان امید یک جریان انسان‌ساز است. به همین دلیل این همه در قرآن به امید اشاره شده است. اینکه همواره بگوییم ما می‌توانیم بسترساز ظهور حضرت باشیم بهترین جمله است.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.