آفتاب

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی: سهام عدالت امپراطوری رانت شده /۲۰۰ نفر روی۹۶ میلیارد تومان دست انداختند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی: سهام عدالت امپراطوری رانت شده /۲۰۰ نفر روی۹۶ میلیارد تومان دست انداختند

فارس نوشت:

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سهام عدالت تبدیل به یک امپراطوری رانت در کشور شده و ۲۰۰ نفر در این بنگاه بر روی ۹۶ میلیارد تومان دست انداخته‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی بعد از ظهر امروز در همایش تبیین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اظهار داشت: با توجه شرایطی که در عرصه اقتصادی داریم، سوالی در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شود که آیا رسیدن به یک رویکرد اقتصادی متناسب با کشور امکان‌پذیر است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اوایل انقلاب کسی فکر نمی‌کرد، جمهوری اسلامی ایران در مسئله نظامی به قدرت برتر نظامی منطقه تبدیل شود، اما امروز در حوزه مسائل علم و دانش به این واقعیت رسیده‌ایم.

پورابراهیمی بیان داشت: اگر مقایسه علم و دانش را نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم در بسیاری از موضوعات، رویکرد جهادی که در بین دانشمندان و محققان کشور به وجود آمده سبب شده در عرصه نظامی موفق عمل کنیم و توان بالای نظام جمهوری اسلامی را در جهان و منطقه به نمایش بگذاریم.

نباید دانشگاه‌ها تبدیل به باشگاه سیاسی شود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که هواپیمای فوق سری آمریکا توسط سپاه در مرزهای کشورمان به زمین نشست، توان بالای نظامی کشور را به جهان نشان داد.

پورابراهیمی بیان داشت: در کرمان سابقه نداشته که رتبه جهانی داشته باشیم و سال گذشته یک دانش‌آموز کرمانی در رشته زیست‌شناسی رتبه اول را کسب کرد.

وی تصریح کرد: در دانشگاه‌ها همه باید تحلیل سیاسی داشته باشند، اما نباید دانشگاه‌ها تبدیل به باشگاه سیاسی شود، زیرا این مسیر علم را معلوم نیست، بتوانیم دوباره به همین روش ادامه دهیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروزه توانمندی‌های علمی جوانان این مرز و بوم دشمنان را به وحشت انداخته و توانمندی‌های علمی ما در دانشگاه چشم جهانیان را خیره کرده است.

وی افزود: امروز کشور ما در بسیاری از رشته‌های علمی جزو نخستین‌ها در دنیا محسوب می‌شود و این در صورتی است که در ابتدای انقلاب پزشکان کشور ما هندی‌ها بودند، اما امروزه در دنیا پزشکان ایرانی جزو بهترین پزشکان دنیا محسوب می‌شوند که این نشان‌دهنده پیشرفت علمی کشور است.

تحریم‌ها قطعا اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر می‌کند

پورابراهیمی عنوان کرد: کشور ایران در عرصه علم و دانش پیشرفت خوبی در منطقه و جهان داشته است و امیدواریم بتوانیم در عرصه اقتصادی به طور قطع به این موفقیت‌ها دست پیدا کنیم هر چند در حال حاضر وضعیت مطلوب در عرصه اقتصادی نداریم.

وی تصریح کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری ما می‌خواهیم، اقتصادی داشته باشیم که هم روند رو به رشد داشته باشد و هم بتواند در مقابل حرکت‌های اقتصادی که ما آن را غیرمترقبه می‌دانیم به نحوی عمل کند که مسیر رشد و بالندگی اقتصادی کشور به شکلی از دستور کار خارج نشود.

پورابراهیمی با بیان اینکه وضع اقتصادی کشور و نظام اقتصادی باید طوری باشد که در مقابل حرکت‌ها و ترفندهای دشمن کمترین آسیب را ببیند و مسیر رشد خود را طی کند، بیان داشت: برخی از اقدامات دشمن اعمال تحریم است که این تحریم‌ها قطعا اقتصاد کشور را آسیب‌پذیر می‌کند.

اتفاقات سال ۹۱ یک توقف در اقتصاد کشور بود

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در سال ۹۰ و قبل از آن برای اداره کشور ۲.۵ میلیون تن روزانه نفت خام می‌فروختیم تا بودجه عمومی کشور را تامین کنیم، اما زمانی که در سال ۹۱ آمریکایی‌ها تحریم نفت را بر کشور ما انجام دادند، فروش نفت خام به ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید و درآمد کشور به یک‌دوم و یک‌سوم کاهش پیدا که اثر آن در وضعیت اقتصادی مشهود است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های بزرگ کشور که ما با آن در حال حاضر روبه‌رو هستیم وابستگی به نفت است و امروز وقتی که دشمن می‌بیند، آسیب‌پذیری ما از مسئله نفت است از همین محل ضربه می‌زند.

وی افزود: اقتصادی مقاومتی است که بتواند در مقابل اقدامات دشمن به نحوی واکسینه شده باشد که مسیر اصلی خود را گم نکند و چیزی که در سال ۹۱ اتفاق افتاد یک توقف در اقتصاد کشور بود.

سهام عدالت تبدیل به یک امپراطوری رانت در کشور شده است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در اقتصاد کشور بخش خصوصی به مفهوم بخش خصوصی خالص نداریم یا اگر داریم طرفیت‌ها اندک است، اقتصاد دولتی ما وقتی خواست، از بخش تصدی‌گری دولت به بخش خصوصی منتقل شود باید متناسب با توان کسی باشد که واگذاری به آن صورت می‌گیرد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه توزیع سهام عدالت از سال ۸۵ آغاز شده است، افزود: ۴۴ میلیون نفر در کشور دارای این سهام هستند اینها به قیمت روز واگذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان واگذار شده است و ارزش فعلی این سهام ۹۶ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: سهام عدالت تبدیل به یک امپراطوری رانت در کشور شده و تنها یک بار سود به سهام‌داران پرداخت شده است و ۲۰۰ نفر در این بنگاه بر روی ۹۶ میلیارد تومان دست انداخته‌اند.

ناکارآمدی در تامین اجتماعی قدرتمندترین نهاد اقتصادی

در نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت ملی مس و فولاد مبارکه، مخابرات و ... ۴۰ درصد سهام آن‌ها به سهام عدالت واگذار شده است و افرادی که در سهام عدالت مشغول به فعالیت هستند به هیچ عنوان به کسی پاسخگو نیستند و یک حلقه شبکه‌ای ارتباطی خاص بین این‌ها به وجود آمده است.

وی افزود: در سهام عدالت باید اقتصاد مردمی باشد در حالی که هیچ‌کس در جریان این سهام نیست و در حوزه اقتصاد کشور یکی از چالش‌های ما سهام عدالت است و ۴۰ درصد از بنگاه‌های اقتصادی ما کارآیی آن‌ها کم شده که به واسطه قرار گرفتن آن‌ها در سهام عدالت است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه به زودی سهام عدالت در کشور تعیین تکلیف می‌شود، گفت: باید گرفتاری‌هایی که به دلیل سهام عدالت با آن مواجه شده‌ایم برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه وزن واگذاری‌ها در بخش دولتی با کشش بخش خصوصی هم‌خوانی ندارد، عنوان کرد: تامین اجتماعی قدرتمندترین نهاد اقتصادی در دنیا است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود این در حالی است که در کشور ما تامین اجتماعی جزئی از وزارت رفاه است و رئیس تامین اجتماعی توسط وزیر رفاه تعیین می‌شود که ناکارآمدی در آن موج می‌زند.

گام اول خیزش علمی در کشور برداشته شده است

پورابراهیمی اظهار داشت: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی است که به شدت از آن در کشور کم استفاده کرده‌‌ایم و مراکز علمی و اساتید باید در این زمینه کار کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان به این معنی است که از محل علم خلق ثروت کنیم و اگر کشور این توان را از محل توانایی و اندیشه جوانان کسب کرد، پیشرفت می‌کند.

وی گفت: گام اول خیزش علمی در کشور در حال حاضر برداشته شده است و رتبه اول علمی را در منطقه کسب کرده‌ایم و روز به روز تحولات علمی در کشور مشهود است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: امروز کشور هند رتبه اول تولید نرم‌افزار در دنیا را به خود اختصاص داده و یک و نیم برابر فروش نفت خام ما درآمد آن‌ها از فروش نرم‌افزار است و استفاده از نفت هنر نیست، بلکه باید نگاه تخصصی و عالمانه به علم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه قانون جامعی در تجاری‌سازی علمی نداریم و به زودی این قانون در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود، بیان کرد: ظرفیت‌های اقتصادی کشور ما بالا است.

 

23503

کد N372620

وبگردی