آفتاب
برای نخستین بار

اسپانیا یک نظامی خود را به دلیل شکنجه اسرای عراقی به زندان انداخت

اسپانیا یک نظامی خود را به دلیل شکنجه اسرای عراقی به زندان انداخت

مادرید- ایرنا- دادگاهی در اسپانیا برای نخستین بار در تاریخ 39 ساله دموکراسی در این کشور جنوب غربی اروپا، یک نظامی خود را به دلیل بدرفتاری کردن و شکنجه اسرای عراقی به زندان محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه ال پاییس اسپانیا امروز پنجشنبه در پایگاه خبری خود گزارش داد: نظامی یادشده متهم است که هنگام حضور نظامیان اسپانیایی در اشغال عراق در سال 2004 میلادی، با اسرای عراقی در پایگاه نظامیان اسپانیا بدرفتاری داشته و آنها را شکنجه کرده است.

بر اساس این گزارش، کاپیتان ˈپاتریسیا مونکاداˈ قاضی دادگاه نظامی شعبه 12 ایالت مادرید حکم حبس نظامی مذکور را صادر کرده است.

ال پاییس میزان محکومیت نظامی مذکور را اعلام نکرده اما بر اساس ماده 76 قانون کیفری نظامی این کشور، هر ارتشی که عمدا باعث مرگ یا آسیب جدی، شکنجه یا رفتار غیر انسانی نسبت به اسرای جنگی شود، به 10 تا 25 سال حبس محکوم خواهد شد.

روزنامه ال پاییس روز 17 مارس 2013 - 27 اسفند 1392 - فیلمی را منتشر کرد که در آن، سه نظامی این کشور به طور وحشتناکی در حال لگد زدن به دو اسیری بودند که روی زمین دراز کشیده بودند.

علاوه بر نظامیان یادشده، دو نظامی دیگر نیز در حال تماشای صحنه و یک نفر دیگر در حال ضبط فیلم با تلفن همراه خویش بود.

پس از انتشار این فیلم، نیروی زمینی ارتش اسپانیا تحقیقات خود را برای روشن شدن این مساله آغاز کرد و به این نتیجه رسید که این شکنجه ها در پایگاه نظامی آن در شهر دیوانیه عراق رخ داده است.

ارتش اسپانیا با این حال گفت که هیچیک از فرماندهان و افسران مسوول از وقوع این بدرفتاری ها مطلع نبوده اند و علاوه بر آن، اعتقاد دارد که رفتار ناشایست چند نفر نمی تواند فعالیت بیش از 130 هزار نظامی اسپانیایی را در طول بیش از دو دهه حضور در عملیات های نظامی بین المللی لکه دار کند.

اروپام **1234**1551
کد N372517

وبگردی