آفتاب
رضوی خبر داد:

مرگ دو رودخانه اصلی قم/ چالش دریاچه نمک کم‌اهمیت‌تر از دریاچه ارومیه نیست

مرگ دو رودخانه اصلی قم/ چالش دریاچه نمک کم‌اهمیت‌تر از دریاچه ارومیه نیست

قم - خبرگزاری مهر: معاون برنامه‌ریزی استانداری قم با اشاره به مرگ دو رود اصلی قم گفت: رودهای دیگر استان نیز در معرض نابودی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن رضوی پیش از ظهر پنج‌شنبه در مراسم معارفه مدیر عامل آب منطقه‌ای که با حضور مدیرکل آب منطقه‌ای استان قم در استانداری قم برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌هایش در این شرکت اظهار داشت: مجموعه شرکت آب منطقه‌ای قم که از سال 85 کار خود را به صورت مستقل آغاز کرد و در این مقطع زمانی توانستیم بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور را با تمام پیچیدگی‌های فنی و عمرانی، انجام دهیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های این طرح ادامه داد: حفر طولانی‌ترین تونل انتقال آب کشور، احداث سد، بند انحرافی و رکورد کاری 10کیلومتر حفاری در ماه تجارب بسیاری برای ما به دنبال آورد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قم خاطرنشان کرد: اقدامات دیگری که در راستای اعتبارات بانک توسعه اسلامی بود هم تجربه‌ها جدیدی محسوب می‌شد و پیمانکاران توانمندی در این راستا حضور داشتند. توسعه تصفیه خانه، رینگ شهری و احداث مخازن مادر جدید همه از اقداماتی بود که در این مدت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در طول مدت مسئولیتش در شرکت آب منطقه‌ای درگیری بسیاری در طرح‌ها داشته و نتوانسته به کارکرد اداری توجه کند گفت: باید رویکردمان این باشد که از نیروی انسانی و ساختار به عنوان یک سرمایه مهم بهره بگیریم.

در عملکرد حوزه آب شاهد ناکارآمدی‌هایی هستیم

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات حوزه آب در قم در کشور نیز مطرح است ابراز داشت: در سه دهه گذشت در عملکرد حوزه آب شاهد ناکارآمدی‌هایی هستیم.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قم با اشاره به این ناکارآمدی‌ها اضافه کرد: تصور می‌کردیم که عرضه محوری می‌تواند مشکل ما را حل کند اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که این رویکرد اشتباه بوده است.

وی ادامه داد: تصور می‌کردیم تکنولوژی می‌تواند مشکلات ما را حل کند و از فرهنگ‌سازی برای استفاده درست از آب غفلت کرده‌ایم.

رضوی با اشاره به اینکه منطقه‌ای و استانی فکر کردن در مسئله آب پاسخگو نیست خاطرنشان کرد: در دهه 80 منطقه‌ای کردن مدیریت آب آسیب‌های بسیاری وارد کرده است. استان قم که در انتهای حوضه آبریز قرار دارد از این موضوع صدمه بسیاری دیده است.

وی گفت: همچنین عملکرد سازمان‌هایی که در بخش آب کار می‌کردند همپوشانی نداشت و در مواردی تعارض دیده می‌شد.

معاون برنامه ریزی استانداری افزود: در استان تا چند سال اخیر با جهاد کشاورزی نمی‌توانستیم همزبان شویم و این موضوعات هزینه‌های بسیاری به ما تحمیل کرده است.

وی با اشاره به جدی بودن چالش آب تصریح کرد: شاید اگر یک دهه قبل به ما می‌گفتند در ده سال آینده بارندگی 30 درصد کم شده و آورد رودخانه نصف می‌شود، باور نمی‌کردیم.

آورد رودخانه‌ها در قم 92 درصد کاهش پیدا کرده است

رضوی گفت: در استان قم آورد رودخانه‌ها 92 درصد کاهش پیدا کرده و اکثر بارندگی‌ها غیر موثر شده‌اند. الگوی بارندگی نیز کاملاً تغییر پیدا کرده و بسیاری از رودخانه‌ها در مسیر مرگ هستند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قم با اشاره به اینکه دو رودخانه اصلی استان مرده‌اند ادامه داد: الآن هم شاهد مرگ باقی رودخانه‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی چیزی که مشکلات ما را حل می‌کند، برنامه‌ریزی منابع آب و ایجاد تعادل میان منابع و مصارف است.

سرانه تأمین آب در قم نصف میانگین کشوری است

رضوی ادامه داد: سرانه تأمین آب در استان قم به زیر 800 متر مکعب در سال برای یک نفر رسیده که این عدد نصف میانگین کشوری است.

وی گفت: دیگر استان‌ها بحران در زمینه مسئله آب دارند اما ما به شرایط تنش رسیده‌ایم و اگر انتقال آب از سرشاخه‌ها نبود جیره‌بندی حتمی بود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری قم با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه محور تصمیم‌گیری دولت شده گفت: استان‌های تهران البرز و قم تحت تأثیر چالش زیست محیطی خشک شدن دریاچه نمک قرار گرفته و این مشکل کمتر از معضل دریاچه ارومیه نیست.

 

کد N372438

وبگردی