آفتاب

اعلام "روز خشم" در مصر همزمان با اولین سالگرد سرنگونی مرسی

اعلام "روز خشم" در مصر همزمان با اولین سالگرد سرنگونی مرسی

اخوان‌المسلمین مصر به مناسبت نخستین سالروز سرنگونی محمد مرسی امروز (پنجشنبه) را "روز خشم" نامیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، پلیس مصر چند میدان در قاهره را مسدود کرده و تدابیر امنیتی شدیدی را پیش از آغاز این اعتراضات اتخاذ کرده است.

جنبش اخوان‌المسلمین که محمد مرسی، رییس جمهوری سرنگون‌شده مصر نیز از این گروه برخاسته بود، در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته و بسیاری از رهبران آن زندانی شده‌اند.

عبدالفتاح السیسی در حال حاضر رییس جمهوری مصر است و جایگزین مرسی شده است.

اعتراضات امروز به عنوان آزمایشی برای سنجش توانایی و مقاومت اخوان‌المسلمین محسوب می‌شود. ائتلاف "ضد کودتا" تحت رهبری اخوان‌المسلمین چهارشنبه اعلام کرد تا پنج‌شنبه به مناسبت اولین سالروز سرنگونی مرسی "روز خشم" نامیده شود.

با وجود سرکوب‌ها، اخوان‌المسلمین بر ادامه اعتراضاتشان تاکید دارند. از زمان سرنگونی مرسی در سوم ژوئیه سال 2013 میلادی، دست کم 1400 تن در درگیری‌های خیابانی کشته و بیش از 15 هزار تن دیگر زندانی شده‌اند.

پلیس مصر نیز پس از آنکه یک مرد در زمان ساخت بمبی در آپارتمانش کشته شد، برای مبارزه با حملات شبه‌نظامیان به حالت آماده‌باش در آمده است.

در قاهره نیز یک بمب کوچک در داخل خودرویی در نزدیکی یک مقر نظامی منفجر شد. این رویدادها دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که دو تن از مقامات پلیس در حالی که برای خنثی کردن بمب‌هایی در خارج از دفتر ریاست جمهوری تلاش می‌کردند، کشته شدند.

دولت می‌گوید، اخوان‌المسلمین مسئول این حملات است؛ اتهامی که اخوان‌المسلمین آن را رد کرده است.

انتهای پیام

کد N372412

وبگردی