آفتاب
یکی از علمای مالزی:

برداشت نادرست از اسلام عامل پیوستن برخی مالزیایی ها به داعش است

برداشت نادرست از اسلام عامل پیوستن برخی مالزیایی ها به داعش است

کوالالامپور- ایرنا - یکی از علمای اسلامی در حزب حاکم مالزی (آمنو) در پی افشای حضور شهروندان این کشور در بین گروه تروریستی و تکفیری داعش، گفت که تفسیر و شناخت نادرست از اسلام از عوامل اصلی حضور جوانان مالزیایی در گروه داعش و نبردهای عراق و سوریه است.

به گزارش ایرنا ، ˈفتح الباری مات جاحˈ روز پنجشنبه پس از انتقاد ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی از علمای این کشور در خصوص عدم موضع گیری در قبال جنایات گروه تکفیری داعش، تصریح کرد: تاکتیک ها و عملکرد گروه های شبه نظامی در سوریه و عراق کاملا غیراسلامی است.

وی افزود: بریدن سر در قوانین اسلامی در دوران جنگ وجود ندارد و این عمل نباید انجام شود. اگر قرار است در جنگ دشمنی کشته شود نباید شکنجه شود. نمی توان اجساد کشته شدگان را قطعه قعطه کرد.

ˈبراساس تعریف فقه اسلامی و از نظر اصول اخلاقی کشتن کودکان، زنان، افراد نابالغ و کسانی که خدمات مذهبی انجام می دهند در جنگ ممنوع استˈ.

در حالی این عالم اسلامی در حزب حاکم مالزی از تفسیر و شناخت نادرست از اسلام در بین جوانان مالزی و پیوستن آن ها به گروه تکفیری داعش سخن می گوید که تعدادی از جریانات دینی مالزی تحت تاثیر تعالیم مبلغان وهابی مورد حمایت عربستان قرار دارند و وهابیون از تروریست های داعش در سوریه حمایت می کردند.

این جریانات در پرلیس، جوهور، پهنگ، سلانگور و دیگر شهرهای مالزی فعالند.

ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی اخیرا با انتقاد از افزایش شمار فعالیت های تروریستی شهروندان این کشور در سوریه و عراق، گفته بود که عجیب است مالایی ها برای این که به بهشت بروند مسلمانان دیگر را می کشند.

ماهاتیر تصریح کرد: ما نشینده ایم علمای مالزی نظرات خود را در مورد این گونه فعالیت ها عنوان کنند و یا این که فتوایی صادر نمایند. اگر علما فکر می کنند کشته شدن و بمب گذاری، عاملان این گونه فعالیت ها را به بهشت می فرستد، شاید مالایی های بیشتری با بستن بمب به خود مسلمانانی را که نمی شناسند به کشتن دهند.

پلیس مالزی در ماه های اخیر ده ها نفر را به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی که قصد داشتند به گروه های تکفیری در سوریه و عراق بپیوندند دستگیر کرده است.

یکی از این افراد مشکوک به گذراندن آموزش های مسلحانه در اردوگاه های القاعده مرتبط ابوسیاف در فیلیپین است.

گزارش رسانه های مالزی نشان می دهد حدود 100 مالزیایی در گروه تکفیری داعش عضویت دارند و هم اکنون در عراق و یا سوریه هستند.

ˈشهریر اظفرˈ مسئول هماهنگی گروه مالزیایی خط زندگی در سوریه نیز حضور دستکم 30 تروریست و افراط گرای مالزیایی در قالب گروه های شبه نظامی در عراق و سوریه را تایید کرده است.

در پی افزایش شمار تروریست های مالزی در عراق و سوریه پلیس این کشور اوایل هفته گذشته از دستگیری یک پلیس نیروی دریایی مالزی و یکی از اعضای گروه ˈرلاˈ به خاطر همکاری با شبه نظامیان خبر داد.

ˈلطفی عارفینˈ از اعضای کمیته مرکزی حزب اسلامی مالزی (پاس) و رییس ارتباطات بخش جوانان کداح خود را به عنوان ˈجنگجویان جهادیˈ معرفی کرده اند که در منطقه خاورمیانه فعالیت های تروریستی انجام می دهند.

آساق**د.م**1611
کد N372295

وبگردی