آفتاب

نشست نتیجه‌بخش روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین و امضای توافق آتش‌بس

نشست نتیجه‌بخش روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین و امضای توافق آتش‌بس

وزیر امور خارجه آلمان گفت: مذاکرات میان وزرای امور خارجه روسیه، فرانسه، اوکراین و آلمان برای گفتگو درباره وضعیت کی‌یف، به صورت موثری برگزار شد و نتیجه بخش بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان گفت: می‌دانم که تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست مسئولیتی که ما در قبال جلوگیری از خطر بزرگتر در اوکراین داریم را درک می‌کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از مذاکره با همتاهای آلمانی، فرانسوی و اوکراینی‌اش گفت: یک آتش‌بس بی قید و شرط در جنوب شرق اوکراین به تنهایی یک هدف نیست اما می‌تواند اقدامی موثر در راستای مذاکرات صلح باشد.

وی افزود: ما درباره اعلام قطعنامه‌ای برای درگیری‌ها در جنوب شرق اوکراین به توافق دست یافتیم، امروز ما تصمیم گرفتیم تا این توافق‌نامه را براساس دستورات رهبرانمان امضا کنیم و می‌توانم بگویم که دستورات آنها انجام شد.

لاوروف تاکید کرد که نبود آتش‌بس در اوکراین باعث تلفات بسیاری شده اما دستیابی به این توافق‌نامه در حال حاضر نیز بهتر از آن است که هیچگاه به آن دست نیابیم.

لاوروف ابراز امیدواری کرد که این گروه بین‌المللی به زودی مجددا با یکدیگر دیدار کنند و از تمایل آلمان، فرانسه و اوکراین برای حمایت از تصمیم سازمان امنیت و همکاری در اروپا در زمینه اعزام ناظران به مرز روسیه و اوکراین استقبال کرد.

لاوروف گفت: امیدوارم که درخواست ما از طرفین برای برگزاری هرچه سریع‌تر این نشست تحقق یابد و شرایط دیگر این آتش‌بس در آن نشست رسیدگی شود.

اشتاین مایر نیز گفت: ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا باید در ایست‌های بازرسی موجود در مرز روسیه و اوکراین مستقر شوند.

وی افزود: ما احتمال استفاده از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در ایست‌های بازرسی مرزی را بررسی می‌کنیم.

پاول کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین نیز گفت: کی‌یف خواستار کنترل مرزی موثر با روسیه است.

وی افزود: ما امیدواریم تا کنترل مرزی مستحکم و موثری میان روسیه و اوکراین شکل گیرد.

کلیمکین ادامه داد، ما درباره اعلام یک آتش‌بس دوجانبه به توافق رسیده‌ایم و این روند توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا کنترل می‌شود، تمامی گروگان‌ها باید آزاد شده و کنترل مرزی ایجاد شود. این اقدامات منجر به سازش می‌شوند تمامی طرفین باید بر این اقدامات نظارت داشته باشند.

وزرای امور خارجه روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین درباره برگزاری مجدد این نشست توافق کردند.

اشتاین مایر گفت: مذاکرات در چارچوب یک گروه ارتباطی سه جانبه باید 5 ژوئیه سال جاری میلادی برگزار شود. این مذاکرات موثر بوده و تمامی طرفین مسئولیت سنگین موجود را درک کردند. مساله پیروی از این آتش‌بس در شرق اوکراین نیز در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: ما از تصمیم روسیه برای اعطای دسترسی به مرزبانان اوکراین در ایست‌های بازرسی‌اش استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N371934

وبگردی