آفتاب

آمریکا خواستارهمکاری کردها واهل سنت عراق برای تشکیل دولت وحدت ملی شد

آمریکا خواستارهمکاری کردها واهل سنت عراق برای تشکیل دولت وحدت ملی شد

تهران- ایرنا- آمریکا از رهبران کرد و اهل سنت عراق خواست مسئولیت خود در قبال تشکیل فوری دولت وحدت ملی را برای جلوگیری از حملات گروه های تروریستی در این کشور انجام دهند و در این زمینه همکاری کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا و اسامه النجیفی رییس سابق پارلمان عراق روز چهارشنبه درگفت وگو با یکدیگر بر اهمیت تشکیل فوری دولت جدید در عراق و برخوردار از توانایی برای یکپارچه کردن کشور تاکید کردند.

از سوی دیگر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با یک هیات کُرد دیدار و تلفنی با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق گفت وگو کرد.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: جان کری و مسعود بارزانی بر نقش کردها در روند تشکیل دولت جدید در عراق تاکید کردند.

تروریست های داعش از 9 ژوئن (19خرداد) بخش هایی از شمال عراق را به تصرف خود درآورده و تهدید به تجزیه این کشور کردند. این گروه در پیشروی های اخیر خود در شمال و مرکز عراق، مرتکب جنایت های بی سابقه ای شده است.

بنا به اعلام رسانه های خبری، نمایندگان مجلس عراق روز سه شنبه در نخستین جلسه مجلس جدید، اختلاف نظر زیادی در خصوص انتخاب رییس مجلس و معاونان وی با هم داشتند و نمایندگان فراکسیون ˈمتحدونˈ به رهبری اسامه النجیفی رییس سابق مجلس عراق و اتحادیه میهنی کردستان جلسه را ترک کردند.

ˈهدی الحافظˈ رییس موقت مجلس عراق به دلیل اختلاف میان نمایندگان مجلس این کشور درباره مسایل مختلف، تصمیم گرفت جلسه بعدی مجلس را به سه شنبه آینده موکول کند.

مجلس نمایندگان عراق تنها مجلس قانونگذاری در این کشور است و مکان آن در منطقه ˈالخضراءˈ شهر بغداد قرار دارد و نمایندگان از طریق رای مستقیم مردیم برای دوره های چهار ساله انتخاب می شوند.

انتخابات مجلس عراق 10 اردیبهشت 1393(30 آوریل 2014 میلادی) و انتخابات در خارج از این کشور در روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت در 19 کشور برگزار شد.

در این انتخابات، مردم 328 نماینده خود را به مجلس فرستادند تا نخست وزیر و رییس جمهوری عراق را برگزینند.

نتایج انتخابات مجلس عراق نشان داد که هیچ حزب و یا تشکیلاتی در این انتخابات اکثریت مطلق را به دست نیاورده است.

بالاترین رتبه را ˈائتلاف دولت قانونˈ به رهبری ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر کنونی و گروه های همراه او به دست آوردند که 96 کرسی مجلس را از آن خود کردند.

**مترجمام**1480** 2023
کد N371850

وبگردی