آفتاب

راسموسن: کشورهای عضو ناتو بودجه دفاعی خود را افزایش دهند

راسموسن: کشورهای عضو ناتو بودجه دفاعی خود را افزایش دهند

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که به آلمان سفر کرده است، خواستار افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو این سازمان پس از بحران اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آلمان، اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: عملیات نظامی غیرقانونی روسیه در اوکراین باید ما را تکان دهد و به ما یادآوری کند که نباید فکر کنیم امنیت اروپا مسأله‌ای است که به پرداختن به آن نیازی نیست.

راسموسن افزود: جهان ما خطرناک‌تر و بی‌ثبات‌تر از هر زمانی در گذشته از زمان پایان جنگ سرد تاکنون شده است.

وی به ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به روسیه و درگیری ها در شرق اوکراین اشاره کرد و گفت: در 25 سال گذشته تنش‌ها در اروپا و همچنین هزینه‌های نظامی کاهش یافته است ولی ما اکنون در اوضاع امنیتی متفاوت و فاجعه‌باری به سر می بریم.

به گفته راسموسن، روسیه در پنج سال اخیر بودجه نظامی خود را 50 درصد افزایش داده در حالی که این هزینه‌ها در کشورهای عضو ناتو 20 درصد کاهش یافته است.

وی افزود، برخی کشورهای عضو ناتو بودجه نظامی خود را تا 40 درصد کاهش داده‌اند ولی ادامه دادن به این وضع امکان‌پذیر نیست. راسموسن گفت، با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این باره صحبت کرده است که آلمان و دیگر کشورها به رویکردی مبنی بر اختصاص 20 درصد کل تولید ناخالص داخلی به بخش دفاعی پایبند نبوده‌اند.

وی گفت، این مسأله در اجلاس آینده سران کشورهای عضو ناتو در ولز انگلیس که قرار است ماه سپتامبر برگزار شود، مطرح خواهد شد.

انتهای پیام

کد N371827

وبگردی