آفتاب

75 تن با غرق شدن شناور مهاجران غیرقانونی در جنوب ایتالیا ناپدید شدند

75 تن با غرق شدن شناور مهاجران غیرقانونی در جنوب ایتالیا ناپدید شدند

رم - ایرنا - مهاجرت های غیرقانونی با شناور و قایق از شمال آفریقا به اروپا بار دیگر حادثه آفرید و این بار 75 مهاجر آفریقایی در نزدیکی کانال سیسیل در جنوب ایتالیا ناپدید شدند.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری ایتالیا، در پی غرق شدن یک شناور حامل مهاجران غیر قانونی در آب های مدیترانه، 75 تن از سرنشینان آن ناپدید و 27 تن نجات یافتند.

کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان (UNCHR) اعلام کرد: براساس شواهد به دست آمده از سرنشینان نجات یافته این شناور، 75 پناهجو در آب های مدیترانه ناپدید شده اند.

دو روز پیش نیز در نزدیکی بندر ˈراگوزاˈ در جنوب ایتالیا جسد 45 مهاجر غیرقانونی آفریقایی که بر اثر خفگی جان باخته اند کشف شد.

کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، از عملکرد نیروی دریایی ایتالیا برای اقدامات بی وقفه امدادرسانی و نجات بیش از پنج هزار مهاجرغیر قانونی در مدت 48 ساعت، قدردانی کرد.

براساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، از آغاز سال 2104 میلادی تاکنون 500 مهاجر غیرقانونی به دلل غرق شدن، جان خود را از دست دادند.

این نهاد سازمان ملل تاکید کرده که در صورت عدم امدادرسانی نیروی دریایی ایتالیا، شمار کشته شدگان به مراتب بیشتر می شد.

براساس این گزارش، این فاجعه نشان می دهد پناهجویان آفریقایی امکان دیگری جز به خطر انداختن جان خود و عبور از دریای مدیترانه برای فرار از جنگ ها و بهبود زندگی ندارند؛ بنابراین نیاز است دولت های اروپایی مداخله کرده و تسهیلات برای مهاجرت و آموزش مهاجران را فراهم کنند.

با گرم شدن هوا و مساعد شدن شرایط دریا، موج بی وقفه مهاجرت های غیرقانونی از شمال آفریقا به جنوب ایتالیا، این کشور را با بحران مهاجران روبرو کرده است.

هزاران مهاجر غیرقانونی از شمال آفریقا به ویژه از لیبی با استفاده از شناورهای فرسوده، جان خود را به خطر انداخته و به امید زندگی بهتر و مهاجرت به کشورهای شمال اروپا از طریق دریای مدیترانه راهی ایتالیا می شوند؛ غافل از اینکه در بسیاری از موارد به دلیل شرایط جوی، فرسودگی شناور و یا سرگردانی در دریا، جان خود را از دست می دهند.

گارد ساحلی ایتالیا به همراه نیروی دریایی این کشور در عملیاتی موسوم به ˈدریای ماˈ همواره به گشت زنی در مدیترانه و امدادرسانی می پردازد.

ˈانجلینو الفانوˈ وزیر کشور ایتالیا به تازگی با بصدا درآوردن زنگ خطر افزایش مهاجرت های غیرقانونی به این کشور گفت: در پنج ماه نخست سال 2014 میلادی 39 هزار و 538 مهاجر غیر قانونی وارد سواحل ایتالیا شدند.

ˈجووانی پینتوˈ مدیر مرکز مهاجرت و پلیس مرزی ایتالیا نیز اعلام کرد که بیش از 800 هزار تن در سواحل شمال آفریقا و لیبی آماده مهاجرت غیرقانونی به ایتالیا و اروپا هستند؛ در حالی که سیستم پذیرش این کشور دیگر توان مقابله با این پدیده را ندارد.

آژانس اروپایی همکاری بین المللی در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا (فرونتکس) نیز اعلام کرد که موج مهاجرت های غیرقانونی در چهار ماه نخست سال 2014 میلادی به جنوب اروپا و ایتالیا بیش از 800 درصد افزایش یافته است.

اروپام ** 2171 ** 2023
کد N371771

وبگردی