آفتاب
یک رسانه آمریکایی:

شرکت های نفتی و خودروسازی مترصد ورود به ایران هستند

شرکت های نفتی و خودروسازی مترصد ورود به ایران هستند

رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال از برنامه ریزی شرکت های نفتی و خودروسازی برای سرمایه گذاری در ایران در صورت کاهش تحریم ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی از مترصد بودن شرکت های نفتی و خودروسازی برای سرمایه گذاری در ایران در صورت کاهش تحریم ها خبر داد.

در این گزارش آمده است، حدود یک سال پیش رئیس اتاق بازرگانی ایران گاهی می شد که حتی یک جلسه در ماه نداشت، اما این روزها شاهد دیدار هیئت های تجاری مختلف از خاورمیانه، آسیا، اروپا و آمریکای لاتین است. در حالیکه مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 وارد مراحل نهایی شده است بسیاری از شرکت های غربی در تلاش هستند تا شرکایی را برای فعالیت های خود در ایران پیدا کنند تا در صورت کاهش تحریم ها در ایران فعال شوند.

نویسنده مطلب با اشاره به پتانسیل های ایران می نویسد: ایران 80 میلیون نفر جمعیت دارد که اکثر آنها زیر 30 سال جمعیت دارند و با سواد هستند. ایران بزرگترین بازار در خاورمیانه است و دارای چهارمین ذخایر نفت و دومین ذخایر گاز در جهان است.

بنابراین گزارش، ایران حاضر به از بین بردن ساختارهای هسته ای خود در سطحی که غرب خواستار آن است نمی باشد و همین امر موجب شده است تا شرکت های غربی در حالت انتظار برای کاهش تحریم ها به سر ببرند و مترصد فرصت ورود به بازارهای ایران باشند.

نویسنده معتقد است توافق احتمالی ماه جولای باعث کاهش تحریم های بانک مرکزی ایران خواهد شد امری که موجب کاهش محدودیت های اعمال شده بر فاینانس، انرژی و بخش های فناوری خواهد شد و همین امر موجب سرمایه گذاری شرکت های غربی در ایران خواهد شد.

در این گزارش به این نکته اشاره شده است که، با اینحال برخی تحریم های حقوق بشری آمریکا علیه ایران همچنان باقی خواهد ماند و همین امر موجب بروز محدودیت های بیشتری برای شرکت های آمریکایی برای ورود به بازار ایران خواهد شد.

ورود آزادانه تر شرکت های آمریکایی نیاز به عادی سازی بیشتر روابط ایران و آمریکا دارد.

در ادامه گزارش به فرصت های ایجاد شده اقتصادی در ایران بعد از روی کار آمدن حسن روحانی اشاره شده و آمده است که در این مدت غول های بزرگ نفتی مثل توتال، انی، شل، رسپل و استات اویل دیدارهایی از ایران داشته اند و برای آغاز فعالیت هایشان در ایران رایزنی کرده اند.

همچنین در این گزارش از آغاز مذاکرات شرکت خودروسازی رنو برای مشارکت مجدد با صنایع خودروسازی در این گزارش نامبرده شده و گفته شده است که دعوت هایی هم با شرکت جنرال موتورز و فورد برای سرمایه گذاری در ایران صورت گرفته است.

کد N371662

وبگردی