آفتاب
تولیت آستان حضرت معصومه(س):

سخن‌چینی، وحدت و برادری را در جامعه از میان می‌برد

سخن‌چینی، وحدت و برادری را در جامعه از میان می‌برد

تولیت آستان حضرت معصومه(س) گفت: سخن‌چینی، وحدت و برادری را در جامعه از میان می‌برد.

تولیت آستان حضرت معصومه(س) گفت: سخن‌چینی، وحدت و برادری را در جامعه از میان می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی در تفسیر قرآن کریم در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، با اشاره به اهمیت آماده شدن برای قیامت از منظر قرآن کریم گفت: آغاز سفر قیامت از قبر است و انسان برای چنین سفری باید هدایایی را در قبر خود قرار دهد تا از تنگی و فشار قبر در امان باشد.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: یکی از هدایایی که انسان را از فشار قبر در امان می‌دارد دوری از سخن‌چینی و دو به هم‌زنی میان مردم است و فردی که در زندگی خود به چنین خصلت زشتی گرایش داشته باشد از عذاب در قبر در امان نخواهد بود.

وی با اشاره به سخنانی از پیامبر اسلام(ص) عنوان کرد: طبق این روایات سخن چینی عذاب قبر را افزایش می‌دهد پس برای آنکه در قبر آرامش داشته باشیم از سخن چینی در زندگی پرهیز نمائیم.

خطیب جمعه قم خاطرنشان کرد: قبر بر خلاف ظاهر خاموش، سرد و ساکت خود دارای شعور و حرکت است و در برابر مومنان و یا افراد بدکردار واکنش نشان می‌دهد فقط باید چشم و گوشی داشته باشیم که چنین واکنشی را از قبر ببینیم البته انسان در زمان مرگ همه این‌ها را متوجه می‌شود.

وی در ادامه پیرامون نکوهش سخن‌چینی افزود: انسان مومن از سخن چینی و بر هم زدن ارتباط میان مومنان خودداری می‌کند چرا که سخن‌چینی، وحدت و برادری را در جامعه از بین می‌برد و از میان بردن وحدت در جامعه گناهی بزرگ است.

سعیدی اظهار کرد: گاه در جامعه می‌بینیم عده‌ای مومن مسئولیتی را عهده دار می‌شوند اما به واسطه سخن چینی دیگران از مسئولیت خود کناره می‌گیرند که این امر موجب می‌شود عده‌ای بر مسند مسئولیت بنشینند که اعتقاد کاملی هم نداشته باشند که این موضوع به زیان جامعه است.

وی یکی از آثار مهم خبرچینی را ایجاد فتنه در جامعه برشمرد و گفت: متاسفانه سخن چین با سخنان خود موجب ایجاد فتنه خواهد شد و فتنه در جامعه گناه زیادی دارد چه بسا با فتنه‌انگیزی کانون خانواده‌ای را از هم بپاشیم.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: سخن چین قدرتی همچون ساحران دارد که به راحتی ارتباط ها را از هم گسسته کند و کینه‌ای را در قلب‌ها بنشاند و کینه خود عواقب و تبعات بدتری در جامعه خواهد داشت از این رو باید مراقب باشیم حتی برای خیر خواهی نیز به سخن چینی نپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید در برابر انسان خبرچین به گونه‌ای رفتار کنیم که دیگر سخن خود را ادامه ندهد و موجب کینه و کدورت نشود همچنین باید توجه داشت که افراد سخن چین در کنار ما به راحتی به اظهار نظر نپردازند.

سعیدی افزود: تجسس در امور دیگران موجب می‌شود فرد خبرچین اطلاعاتی را کسب کند که به واسطه آن میان افراد را جدایی بیندازد پس تجسس نیز در اسلام جایگاهی ندارد، همچنین می‌بینیم عده‌ای در خبر چینی سخن راستی را می‌گویند اما همان سخن راست هم موجب فتنه و کینه می‌شود پس در روایات آمده است برترین راست گوئی‌ها سخن چینی است.

انتهای پیام

کد N371329

وبگردی