آفتاب

ترمیم کابینه مالزی و تقویت حضور چینی ها در دولت

ترمیم کابینه مالزی و تقویت حضور چینی ها در دولت

کوالالامپور – ایرنا – کابینه ترمیم شده مالزی که حضور چینی ها در آن افزایش یافته است روز چهارشنبه نخستین جلسه خود را با حضور اعضای جدید تشکیل داد.

به گزارش ایرنا، نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی هفته گذشته پس از نشست هفتگی کابینه که در شهر ستادی ˈپوترا جایاˈ برگزار می شود با معرفی سه وزیر جدید و سه معاون وزیر کابینه خود را ترمیم کرد.

نجیب تون رزاق ˈلیو تیونگ لایˈ رییس انجمن چینی های مالزی که از اعضای ائتلاف حاکم بر این کشور است را به عنوان وزیر حمل و نقل انتخاب کرد.

هشام الدین حسین پیش از این سرپرست وزرات حمل و نقل بود و مدیریت عملیات جستجوی پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی این کشور را بر عهده داشت.

وی به خاطر عملکرد خود به ویژه در مورد انتشار اطلاعات متناقض مورد انتقاد جدی رسانه های داخلی این کشور قرار گرفت.

ˈلیو تیونگ لایˈ پیش از این و در سال 2008 نیز وزارت بهداشت مالزی بوده است.

انجمن چینی های مالزی سال گذشته و پس انتخابات ماه می به دلیل نتیجه ضعیف انتخابات و انتقادات گسترده علیه چینی ها از پذیرش هر نوع سمتی در دولت نجیب تون رزاق خودداری کردند اما اکنون با این عنوان که خواستار خدمت کردن بهتر به چینی های هستند پست های جدید را پذیرفتند.

نجیب تون رزاق پس از انتخابات سال گذشته با ابراز ناراحتی از نقش چینی تبارها دراین انتخابات و اقبال آنها از احزاب رقیب، عملکرد چینی ها را در این انتخابات نامناسب عنوان کرد.

وی پس از معرفی اعضای جدید کابینه نیز گفت که تمایلی برای بزرگ تر کردن کابینه نداشته اما کسی به صورت داوطلبانه تمایلی برای کناره گیری از کابینه نداشته است.

ˈماح سئو کئونگˈ رییس حزب گراکان مالزی که در ائتلاف حاکم حضور دارد و همچنین ˈوی کا سئونگˈ معاون انجمن چینی های مالزی نیز به عنوان دو وزیر دفتر نخست وزیر مالزی معرفی شدند.

ˈچوآ تی یونگˈ و ˈلی چی لئونگˈ از معاونین انجمن چینی های مالزی به ترتیب معاون وزارت امور مالی و معاونت وزارت صنعت و تجارت خارجی مالزی را در اختیار گرفتند.

ˈچیو می فانˈ از دیگر معاونین انجمن چینی های مالزی نیز معاونت وزارت زنان و خانواده را در اختیار گرفت.

با انجام این ترمیم نجیب تون رزاق حضور چینی ها را در کابینه خود تقویت کرد و این اقدام خود را انعکاس حضور وزرا بر اساس ساختار جمعیتی این کشور عنوان کرد.

جمعیت 30 میلیونی مالزی از سه نژاد مالایی، چینی و هندی تشکیل شده است.

نجیب تون رزاق که 15 اردیبهشت ماه سال گذشته در سیزدهمین دوره انتخابات سراسری این کشور توانست برای یک دوره پنج ساله دیگر قدرت را در اختیار گیرد 13 ماه پر چالش را پشت سرگذاشت.



سیزدهمین دولت مالزی در اوایل کار مقابل اقلیت های این کشور قد علم کرد و همین امر دولت نجیب تون رزاق را از نظر وجهه بین المللی در تیررس آسیب قرار داد.

برخی سیاسیون این کار دولت را نادرست دانسته و معتقد بودند آینده ˈآمنوˈ حزب حاکم مالزی که توانسته است بیش از پنج دهه قدرت را به صورت مداوم در اختیار داشته باشد با این سیاست ها با چالش عمده ای روبرو می شود.

طی این مدت گروه های نژادی در رسانه های خود انتقادات زیادی را به دولت نجیب وارد کردند.

بیشتر این انتقادات از سوی چینی ها و هندی ها به دولت نجیب وارد شد و وی تحت فشار زیادی قرار گرفت.

از سوی دیگر نجیب اخیرا با سفر به پکن و دیدار با مقامات این کشور تلاش کرد پس از مفقود شدن پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی که یک سوم از سرنشینان آن چینی بودند و به تنش در مناسبات دو طرف انجامید به تحکیم روابط بپردازد.

کارشناسان ورود چند مالزیایی به کابینه دولت نجیب از نژاد چینی را بی ارتباط با این تلاش ها و حتی انتخابات آینده مالزی نمی دانند و معتقدند نخست وزیر مالزی بدنبال کاستن فشارها بر روی دولت است.

آساق**د.م**1611
کد N371323

وبگردی