آفتاب
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

حوادث در عراق بر اساس دستور العمل بیرونی انجام می شود

حوادث در عراق بر اساس دستور العمل بیرونی انجام می شود

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که حوادث اخیر در عراق بر اساس دستور العمل بیرونی رخ می دهد،گفت: کسانی که این دستور العمل را طراحی کرده اند با نقشه و هدف آن را انجام می دهند.

«احمد شوهانی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درمورد تحولات اخیر عراق و اظهارات مسعود بارزانی مبنی بر این که طی یک ماه آینده مردم درباره استقلال اقلیم کردستان تصمیم گیری می کنند، اظهارداشت: به نظر می رسد چنین اقدامی با هدایت بیرونی و عمدتا رژیم صهیونیستی انجام می شود که به امنیت منطقه اقلیم کردستان و کل منطقه آسیب می زند.

وی با بیان این که عراق در حال حاضر در مراحل اولیه تشکیل ساختارهای سیاسی است، ادامه داد: در ساختار سیاسی فعلی عراق، کردها ریاست جمهوری و برخی وزارتخانه ها را در اختیار دارند و در واقع هر کدام از اقوام و گروه های مذهبی به تناسب جمعیتی خود در ساختار سیاسی این کشور سهیم هستند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فروپاشی و تجزیه کشورهای منطقه استراتژی درازمدت غرب است و امروز هم به رغم صراحت منشور ملل متحد بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی کشورها شاهد هستیم غربی ها تجزیه کشورهای منطقه را در دستور کار خود قرار داده اند که نمونه آن را در اوکراین شاهد هستیم.



** کشورهای منطقه وارد دام داعش نشوند

شوهانی همچنین درباره موضع گیری های دولت ترکیه نسبت به حوادث در عراق گفت: واقعیت تلخ این است که برخی کشورهای منطقه از گروهک تروریستی داعش حمایت می کنند تا دولت شیعی عراق را دچار چالش کنند اما دولتمردان این کشورها باید پیامدهای تصمیمات خود را نیز مد نظر داشته باشند.

وی خاطرشان کرد: با توجه به ترکیب جمعیتی ترکیه و حضور گسترده و سابقه طولانی مبارزاتی کردها در این کشور شاید اولین تاثیر تجزیه کردستان عراق بر ترکیه باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: کشورهای منطقه از جمله ترکیه باید مراقب باشند تا وارد این دام نشود، چرا که دود این اقدام در وهله نخست به چشم ترک ها خواهد رفت.

شوهانی با یادآوری عملکرد غیرمسوولانه قدرت های خارجی در منطقه اظهار داشت: کشورهای غربی متاسفانه در منطقه از تروریست ها حمایت مالی، اطلاعاتی، لجستیکی می کنند و هدف درازمدت آنها تجزیه این کشورها است که تحت پوشش عناوینی همچون خاورمیانه بزرگ و ترویج دموکراسی تعقیب می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقدامات گروهک تروریستی داعش و کشتارها و افکار آنان تلاش دارند به نام اسلام افکار تکفیری خود را در مناطق تحت نفوذ خود پیاده کنند.

وی یادآور شد: این گروهک با مخالفت جدی افکار عمومی منطقه مواجه شده است و در صورتی که روند استقرار نهادها و ساختار سیاسی در عراق تسریع شود اثری از گروهک داعش در عراق نخواهد ماند.

در سفر غیرمنتظره هفته گذشته وزیران امورخارجه آمریکا و انگلیس در عراق در دیدار با مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان این کشور، وی از سازمان ملل درخواست کرد تا از موضوع تجزیه کردستان عراق حمایت کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از این درخواست استقبال کرده است.

سیام(4)**2021**1336
کد N371310

وبگردی