آفتاب
هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای، یک حقوقدان فنلاندی مطرح کرد:

کینه آمریکایی‌ها از ایرانی‌ها

کینه آمریکایی‌ها از ایرانی‌ها

یک حقوقدان فنلاندی معتقد است که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به نتیجه نمی‌رسد؛ چون آمریکایی‌ها از واقعه سفارت‌شان در ایران (تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1358) از ایرانی‌ها کینه دارند وگرنه طرح مباحثی مثل تعداد سانتریفیوژها انحرافی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سید رسول موسوی، سفیر ایران در فنلاند در صفحه فیس‌بوک خود با اشاره به گفت‌وگویی که با یک حقوقدان فنلاندی داشته است، نوشت: دیروز (سه شنبه) با یک حقوقدان فنلاندی صحبت می کردم، او متخصص حقوق بین الملل و عدم اشاعه است. موضوع صحبت ما درباره وضعیت موجود در مذاکرات ایران و ١+٥ بود. او به عنوان یک متخصص می گفت: بحث تعداد سانتریفیوژها بحثی غیر اصولی و انحرافی است و هیچ مبنای حقوقی ندارد و اساسا مغایر حقوق شناخته شده کشورها در معاهده عدم اشاعه NPT است.

او معتقد بود که برخی کشورها به عمد موضوعاتی را مطرح می‌کنند تا مذاکرات به گونه‌ای به هم بخورد که ایران مسوول شکست مذاکرات شناخته شود و توصیه کرد که خوب است ایران با تکیه بر اصل شناخته شده حقوق بین الملل در ضرورت حاکم بودن عدالت در معاهدات از پذیرش هرچه که موجب نادیده گفته شدن این اصل حقوقی می شود بدون ترک میز مذاکره خودداری کند.

وی ضمن صحبت درباره ابعاد دیگری از نادیده گرفته شدن حقوق کشورمان در موضوع هسته‌ای گفت: متاسفانه من به این نتیجه رسیده ام آنچه موجب به نتیجه نرسیدن موضوع هسته ای ایران می شود مباحث حقوقی، سیاسی یا فنی نیست بلکه کینه ای است که آمریکایی ها از واقعه سفارت خانه خود در تهران دارند و آن را فراموش نمی کنند. صادر نکردن روادید به نماینده شما (ایران) در سازمان ملل که آشکارا مغایر معاهده مقر سازمان ملل است در همین چارچوب است و این صحبت من حاصل مباحثات حقوقی مختلف با دوستان آمریکایی‌ام است.

موسوی در ادامه نوشت که صحبت های این متخصص حقوق بین الملل در روزهایی که یادآور حادثه دردناک حمله موشکی ناو وینسنس آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران ایر است، فکر مرا به عمق کینه آمریکایی ها مشغول داشته است. آنها به خود حق دادند علیه دکتر مصدق کودتا کنند و انتظار داشتند اجازه داشته باشند تجربه خود را تکرار کنند!

انتهای پیام

کد N371170

وبگردی