آفتاب

انتخاب رییس جمهورلبنان به جلسه نهم پارلمان موکول شد

انتخاب رییس جمهورلبنان به جلسه نهم پارلمان موکول شد

بیروت - ایرنا - لبنان 39 روز است رییس جمهور ندارد وهشتمین جلسه پارلمان هم به « حد نصاب » نرسید و قرار شد برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور جلسه نهم مجلس نمایندگان برگزار شود.

به گزارش ایرنا، جلسه نهم مجلس نمایندگان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری این کشور23 ماه ژوئیه ( اول مرداد ماه ) برگزار خواهد شد.

قرار بود هشتمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور ظهر امروز ( چهارشنبه ) برگزار شود اما این جلسه هم به حد نصاب لازم نرسید.

در این جلسه از میان 127 نماینده عضو پارلمان لبنان تنها 64 نماینده شرکت کردند.

« میشل حلو» از عضو حزب جریان آزاد ملی لبنان و فراکسیون تغییر واصلاح به علت بیماری درگذشت.

جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهوی با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات دوم به بعد هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

ژنرال « میشل عون» رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در کنفرانسی خبری برای خروج لبنان از بحران انتخاب رییس جمهوری با ارائه « ابتکار نجات» پیشنهاد کرد که انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله برگزار شود.

« نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان اعلام کرد که نهمین جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان 23 ماه ژوئیه ( اول مرداد ماه ) تشکیل می شود.

بیشتر احزاب عضو گروه 8 مارس از جمله حزب الله و فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست ژنرال « میشل عون» در این جلسه شرکت نکردند.

براساس این گزارش فراکسیون توسعه و آزادسازی در مجلس لبنان به ریاست « نبیه بری» که از اعضای گروه 8 مارس است ، گروه 14 مارس و فراکسیون « دیدار دموکراتیک» به ریاست « ولید جنبلاط» رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه در جلسه امروز شرکت کردند.

گروه 14 مارس همچنان از « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی و فراکسیون دیدار دموکراتیک از « هنری حلو» حمایت می کنند و گروه 8 مارس اصرار آنها بر ادامه حمایت از نامزدی جعجع و حلو را موجب تعطیلی جلسات پارلمان اعلام کرده اند.

گروه 8 مارس متشکل از همپیمانان حزب الله لبنان بر انتخاب سریع رییس جمهوری لبنان تاکید کرده و خواستار انتخاب یک رییس جمهوری قوی و توافقی معتقد به مقاومت ضد صهیونیستی شده است.

« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر ضرورت انتخاب سریع رییس جمهوری خاطرنشان کرد که « رییس جمهوری آینده لبنان شخصی باید باشد که از پشت به مقاومت خنجر نزند».

نخستین جلسه پارلمان لبنان با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

6 جلسه بعدی پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید در مهلت قانونی به علت اینکه به حد نصاب نرسید، تشکیل نشد.

خاورم ** 1324
کد N371105

وبگردی