آفتاب

ژاپن درباره کاهش تحریم‌ها علیه کره‌شمالی تصمیم‌گیری می‌کند

ژاپن درباره کاهش تحریم‌ها علیه کره‌شمالی تصمیم‌گیری می‌کند

وزیر امور خارجه ژاپن گفت، توکیو پس از ارزیابی برنامه کره‌شمالی برای تحقیقات مجدد درباره سرنوشت شهروندان ژاپنی ربوده شده در این کشور، روز پنج‌شنبه تصمیم خواهد گرفت که آیا تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را کاهش دهد یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کره‌شمالی در مه سال جاری میلادی با از سرگیری تحقیقات درباره سرنوشت شهروندان ژاپنی ربوده شده موافقت کرد در پاسخ نیز ژاپن متعهد شد زمانی که کره‌شمالی این تحقیقات را آغاز کرد، محدودیت‌های مسافرتی، ممنوعیت اعمال شده بر میزان پولی که می‌تواند بدون اطلاع مقام‌های ژاپنی به کره شمالی فرستاده و یا از آن ارسال شود و همچنین عدم اجازه توقف کشتی‌های کره شمالی در بنادر ژاپن برای اهداف بشردوستانه را لغو کند.

این در حالی است که پیونگ یانگ تاریخچه‌ای از نقض توافقات دارد.

ژاپن اعلام کرد: تصمیم نهایی درباره کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی پس از آن اتخاذ می‌شود که مشاهده کنیم آیا این تحقیقات جدید موثر بوده است یا خیر.

دیپلمات‌های ژاپن روز پنج شنبه با همتاهای کره شمالی خود ملاقات می‌کنند تا برنامه پیونگ یانگ را ارزیابی کنند.

فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت: وزرای کابینه روز پنج شنبه نشستی برگزار خواهند کرد و پس از ارزیابی نتایج این مذاکرات تصمیم خواهند گرفت که چگونه دولت ژاپن به این اقدام کره شمالی واکنش نشان دهد.

این تحریم‌های ژاپن که ممکن است لغو شوند از تحریمهای اعمال شده توسط توکیو و دیگر اعضای سازمان ملل به دنبال نخستین آزمایش اتمی پیونگ یانگ در سال 2006 میلادی مجزا هستند. کره شمالی از انجام آزمایش‌های اتمی و موشکی ممنوع شده و کشورهای عضو سازمان ملل نیز حق تجارت تسلیحاتی و تبادلات مالی با پیونگ یانگ را ندارند.

کره شمالی در سال 2002 میلادی ربودن این شهروندان ژاپنی در دهه‌های 70 و 80 میلادی را پذیرفت. پنج تن از شهروندان ژاپنی ربوده شده و اعضای خانواده‌شان به ژاپن باز گشته‌اند.

کره‌شمالی پیشتر گفته بود، هشت شهروند ژاپنی دیگر کشته شده‌اند و این پرونده بسته شده است اما ژاپن پیونگ یانگ را برای ارائه اطلاعات بیشتر درباره سرنوشت آن‌ها تحت فشار گذاشته و معتقد است که آن‌ها همچنان اسیر هستند.

کره‌شمالی در سال 2008 میلادی متعهد شد تا تحقیقات درباره این مساله را از سربگیرد اما هرگز به تعهد خود عمل نکرد. پیونگ یانگ بارها تعهدات خود در مذاکرات چند جانبه با هدف پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی این کشور را نقض کرده و اعلام کرده است که این مذاکرات پایان یافته‌اند.

انتهای پیام

کد N371085

وبگردی