آفتاب
یک عضو کمیسیون بهداشت:

از همین امروز به فکر مهد تا ازدواج نسل آینده باشیم

از همین امروز به فکر مهد تا ازدواج نسل آینده باشیم

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی معتقد است که اقدامات چکشی و مقطعی و در نظر گرفتن حبس و زندان به منظور افزایش باروری کارساز نیست.

نعمت الله منوچهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، بر لزوم اجرای سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش رشد جمعیت کشور تاکید کرد و گفت: این سیاست ها بعد از انجام کارهای کارشناسی و دقیق ابلاغ شده و لازم الاجرا است.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای این سیاست ها ابتدا باید زیرساخت های آن را فراهم کرد، افزود: وقتی که از امروز تبلیغ می کنیم باید همه بچه دار شوند و جمعیت رشد کند، باید از همین امروز هم به فکر مهدکودک، مدرسه، دانشگاه، شغل و حتی ازدواج نسل آینده باشیم.

به گفته این نماینده مجلس، اگر از همین امروز با برنامه پیش نرویم و زیرساخت های لازم برای نسل آینده را فراهم نکنیم، چندین سال دیگر دوباره با خیل عظیم جوانان بیکار و تحصیل کرده مواجه خواهیم شد.

منوچهری افزود: نمی توانیم به مردم بگوییم بچه دار شوید تا بعد ببینیم چه می شود.

وی با اشاره به اینکه مشابه همین وضعیت در سال های گذشته رخ داد، ادامه داد: ما بعد از آن مدام برای مردم تبلیغ کردیم که فرزند کمتر داشته باشند، فرزند کمتر زندگی بهتر است، بیمه بیشتر از چهار فرزند را محدود کردیم و ... و امروز دوباره از کاهش جمعیت کشور احساس خطر می کنیم.

نماینده پاوه و اورامانات با بیان اینکه باید دید چه چیزی باعث شده مردم به سمت فرزند کمتر روی بیاورند، افزود: وقتی که مردم خانه ندارند، شغل ندارند، طلاق بیداد می کند و ... دیگر کسی تمایلی برای فرزند متعدد ندارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: کودک از بدو تولد برای خانواده هزینه دارد تا زمانیکه بزرگ شود و بسیاری از خانواده ها توان پرداخت این همه هزینه را ندارند.

منوچهری تصریح کرد: باید ابتدا موانع ریشه ای افزایش فرزند را بیابیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی حل مشکل مسکن و بیکاری جوانان را از جمله راهکارهایی دانست که می تواند تا حدودی به رشد جمعیت و افزایش باروری کمک کند.

منوچهری فرهنگسازی و ارشاد مردم را نیز از جمله دیگر راهکارها برشمرد و تاکید کرد: باید مردم را از خطر کاهش جمعیت و پیر شدن ان آگاه کنیم.

این نماینده مجلس با انتقاد از روش های چکشی، مقطعی و تعزیری که برای افزایش نرخ باروری در نظر گرفته شده، اظهار کرد: اینگونه اقدامات چندان کارساز نخواهد بود.

وی یادآوری کرد: اگر امروز جلوی روش های قانونی جلوگیری از بارداری گرفته شود، این روش ها پشت پرده و به خفا می روند و به صورت خلاف انجام می شوند که می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد و هزینه زیادی را به افراد و حتی کشور تحمیل کند.

منوچهری معتقد است، شیوه های پیشگیری از بارداری از جمله وازکتومی و توبکتومی در تعداد کمی از افراد به کار می رود که می توان آن را با فرهنگسازی کاهش داد و نیازی به تعزیر و اجبار نیست.

انتهای پیام

کد N371068

وبگردی