آفتاب

عملیات انتقال و امحای سلاح های شیمیایی سوریه در ایتالیا آغاز شد

عملیات انتقال و امحای سلاح های شیمیایی سوریه در ایتالیا آغاز شد

رم - ایرنا - عملیات انتقال سلاح های شیمیایی سوریه از کشتی دانمارکی ˈArk Futura ˈ به کشتی آمریکایی ˈCape Rayˈ در بندر ˈجویا تائوروˈ در جنوب ایتالیا آغاز شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، در این عملیات در مجموع 78 کانتینر حاوی 570 تن گاز، مواد سمی و سلاح شیمیایی از کشتی دانمارکی به کشتی آمریکایی با نظارت گروهی از ناظران سازمان بین المللی برای ممنوعیت سلاح های شیمیایی (Opac ) بار گیری خواهد شد.

این عملیات که توسط 30 کارگر متخصص و با استفاده از جرثقیل های بزرگ در بندر انجام می شود مجموعا 20 ساعت به طول می انجامد.

پس از پایان بار گیری کشتی آمریکایی بندر جویا تائورو در ایتالیا را به مقصد آب های بین المللی جهت امحای این سلاح ها ترک می کند.

امحای این تسلیحات شیمیایی60 روز طول می کشد وسپس زباله های ناشی از آن به تگزاس و برخی سایت های اروپایی منتقل می شود جایی که به عنوان زباله صنعتی، امحای نهایی خواهد شد.

در پایان ژوئن کشتی دانمارکی Ark Futura در بندر ˈلاتاکیاˈ در سوریه آخرین محموله سلاح شیمیایی را بار گیری کرد و شب گذشته وارد بندر جویا تائورو در جنوب ایتالیا شد.

تدابیر امنیتی در این بندر ایتالیایی به شدت افزایش یافته و تمامی خیابان های ورودی به ان را پلیس مسدود کرده و تنها افراد متخصص اجازه ورود به منطقه را دارند . ترانزیت در منطقه عملیات انتقال سلاح های شیمیایی در بندر مذکور ممنوع و منطقه ای به شعاع 1100 متر، قرمز اعلام شد.

ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه گذشته اعلام کرده بود که عملیات انتقال سلاح های شیمیایی سوریه از کشتی دانمارکی به کشتی آمریکایی روز چهارشنبه دوم جولای در بندر ˈجویا تائوروˈ در جنوب ایتالیا صورت می گیرد.

وی افزود: انتقال و امحای سلاح های شیمیایی سوریه، تنها عملیات مثبت و موفق محسوب می شود که تاکنون انجام شده است و می تواند منجر به خلع سلاح و عدم اشاعه در منطقه شود.

ایتالیا در چارچوب مشارکت در طرح امحای سلاح های شیمیایی سوریه، بندر جویا تائورو را در اختیار سازمان ملل قرار داده است. این بندر به خاطر تخصصی بودن در این زمینه انتخاب شده و درسال های 2013-2012 میلادی سه هزار کانتینر با 60 هزار تن مواد شیمیایی در آن ترانزیت شده است.

اروپام ** 2171 **1561 ** 1064
کد N370981

وبگردی