آفتاب

قلیچدار اوغلو: گذشته اردوغان تاریک است/نامزدی اردوغان اشتباه است

قلیچدار اوغلو: گذشته اردوغان تاریک است/نامزدی اردوغان اشتباه است

رهبر اپوزیسیون اصلی ترکیه، با انتقاد از نامزدی اردوغان برای پست ریاست جمهوری گفت: قول می‌دهم که نخست وزیر ترکیه را به همراه چهار وزیرش که به فساد متهم هستند، به دست عدالت بسپاریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته تودی زمان، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه روز سه شنبه گفت: کسانی که با بی‌عدالتی حق افراد دیگر را ضایع کرده‌اند قطعا دادگاهی خواهند شد.

وی در جریان سخنرانی خود در نشست گروه پارلمانی حزبش با اشاره به اردوغان اظهار کرد: فردی که به تفکیک قوا اعتقادی ندارد، نمی‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود چرا که اصل جدایی قوا، شالوده قانون اساسی ترکیه است.

وی همچنین به سخنان پیشین رجب طیب اردوغان، نخست وزیر کنونی ترکیه اشاره‌ کرد که گفته بود دادگاه‌ها مانعی بر سر قوه مجریه هستند که باید به آن‌ها غلبه کرد. اردوغان 60 ساله روز سه شنبه نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری دهم اوت (16 مرداد) اعلام کرد.

انتخاب رئیس جمهور جدید ترکیه قرار است برای اولین بار به جای رای گیری در پارلمان با رای مستقیم مردم انتخاب شود. اردوغان که برای سه دوره به مدت 11 سال قدرت را در اختیار دارد، تلاش دارد تا یک دوره چهار ساله نیز رئیس جمهور کشورش باشد و با توجه به اصلاحاتی که وی پیشتر انجام داده است، دوران ریاست جمهوری وی همانند عبدالله گل رئیس جمهور کنونی ترکیه، نمادین نخواهد بود و اختیارات اجرایی بسیار گسترده‌ای خواهد داشت.

اگر اردوغان بتواند همچنان حزب حاکم عدالت و توسعه را پیشتاز سایر احزاب نگه دارد، می‌تواند در تعیین نخست وزیر آتی کشورش نیز تاثیرگذار باشد.

کمال قلیچدار اوغلو در ادامه اعتراض‌های خود به اقدامات اردوغان گفت: کسانی که دروغگو هستند و به ارزش‌های والای اخلاقی باور ندارند نباید نامزد ریاست جمهوری شوند.

پیش از اردوغان، حزب مردم جمهوری خواه ترکیه (CHP) و جنبش ملی گرایان (MHP) به صورت مشترک اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سابق سازمان همکاری‌ اسلامی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب کردند.

همچنین صلاح الدین دمیرتاش دومین نامزدی بود که از حزب دموکراتیک مردم (HDP) که حامی کردهاست، برای انتخابات ماه اوت تعیین شد.

قلیچدار اوغلو در ادامه با اشاره به دلایل خود برای انتقاد از اردوغان تاکید کرد: من تا به حال چنین دروغگویی در طول زندگی‌ام ندیده‌ام. ترکیه نمی‌تواند با چنین رئیس جمهوری موفق عمل کند. آقای نخست وزیر نه به قوانین احترام می‌گذارد و نه به پرونده فسادی که همه از جمله خودش را در بر می گیرد، رسیدگی می‌کند. کسی که گذشته تاریکی دارد برای پست ریاست جمهوری مناسب نیست.

انتهای پیام

کد N370499

وبگردی