آفتاب

تخت روانچی: برای توافق خطوط قرمز ما باید رعایت شود/هارف:امکان تمدید مذاکرات نیست مگر...

تخت روانچی: برای توافق خطوط قرمز ما باید رعایت شود/هارف:امکان تمدید مذاکرات نیست مگر...

چند ساعت به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، آخرین مواضع طرفین این گفت وگو ها رسانه ای شده است تا چشم انداز دور جدید مذاکرات روشن تر شود.

به گزارش خبرآنلاین، تخت روانچی  عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت وگویی، تاکید کرد: اگر مذاکراتی که بین ایران و 1+5 در حال انجام است نتیجه بدهد مطمئنا این« نتیجه با رعایت خطوط قرمز مورد نظر ایران است و در غیر این‌صورت به تفاهمی نخواهیم رسید.»

خطوط قرمزایران چیست؟ روانچی  تاکید کرده این خطوط  بسیار روشن است و آن‌را به صراحت و روشنی بیان می‌کنیم و از بیان آن ابایی نداریم. طرف مقابل نیز با خطوط قرمز ما آشنا است . شاید به خاطر همین خطوط قرمز است که ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در اظهار نظری در آستانه مذاکرات گفت:« شکاف های عمده همچنان باقی مانده است و ما نمی دانیم ایران چه چیزی را انتخاب خواهد کرد.»

وی درباره تمدید مذاکرات هم گفت:ما در یک بیانیه واقعی اعلام کردیم که« امکان تمدید مذاکرات وجود ندارد مگر اینکه همه طرف ها موافق آن باشند.»

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد چه خواهد شد؟ این سوالی است که تخت روانچی به ایسنا درباره آن گفته است:« اگر تا29 تیر ماه به توافقی نرسیدیم در روزهای پایانی منتهی به 30 تیر به‌صورت جمعی تصمیم‌گیری خواهد شد که نحوه ادامه این گفت‌وگوها به چه صورت باشد و این امکان وجود دارد که برای دوره خاصی زمان گفت‌وگوها را تمدید کنیم اما در شرایط کنونی نمی‌توان بطور دقیق پیش‌بینی کرد که در طول این مذاکرات چه پیش خواهد آمد.»

همچنین وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود در مورد موضوع مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرد. جزئیاتی از این گفت وگو در رسانه ها منتشر نشده است.

همچنین  روزنامه لوموند فرانسه مقاله محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در آستانه مذاکرات ایران و 1+5 منتشر کرد.

روز گذشته هم  واشنکتن پست مقاله ای به قلم جان کری وزیر امور خارجه آمریکا منتشر کرد که حاوی دیدگاه های آمریکا در این دور از مذاکرات بود. کری برای اینکه توپ بازی را به زمین ایران بیندازد، تاکید کرده بود که با وجود ماه ها مذاکره «همچنان نمی دانیم ایران چه انتخابی خواهد کرد.»
او که گفته بود درخواست های ما زیاده خواهانه نیست، افزوده بود:اوباما به خاطر سخنان روحانی، امریکا را متعهد به یافتن راه حلی از طریق مذاکره کرد.

در مقابل ظریف وزیر امور خارجه ایران در یادداشت خود تاکید کرده است که ایران اراده سیاسی جهت «دستیابی به یک راه حل جامع دراز مدت مورد توافق طرفین» را دارد. لکن، گفت‌وگوها تنها زمانی می‌تواند به نتیجه موفقیت آمیزی برسد که «کلیه طرف‌ها به یافتن راه حل‌های قابل قبول طرفین که در راستای اهداف توافق شده مندرج در توافق موقت ما می‌باشد، متعهد باشند.»

ظریف گفته است اهداف توافق شده مندرج در توافق موقت،« تضمین اینکه برنامه هسته‌ای ایران انحصارا صلح‌آمیز می‌باشد»، «برداشتن جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت وهمچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران» است.

/212 212

کد N370476

وبگردی