آفتاب

تبادل آتش سنگین نظامیان اوکراین و جدایی طلبان

تبادل آتش سنگین نظامیان اوکراین و جدایی طلبان

تهران-ایرنا- تانک ها و جنگنده بمب افکن های دولت اوکراین حملات خود را علیه شبه نظامیان طرفدار روسیه روز سه شنبه و بعد از پایان آتش بس ده روزه از سر گرفتند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از ˈکراماتورسکˈ، هم جدایی طلبان و هم نیروهای دولت کی یف از تبادل آتش سنگین و بمباران شدید در سراسر مناطق در دست جدایی طلبان به ویژه شهرهای ˈدونتسکˈ و ˈلوهانسکˈ و پیرامون کراماتورسک خبر داده اند.

ˈاولکسی دمیتراشکیوسکیˈ سخنگوی وزارت دفاع اوکراین نیز گفت : حمله گسترده خمپاره ای و هوایی در منطقه شرقی اوکراین آغاز شده است.

دولت خودخوانده دانتسک اعلام کرده است چهار غیرنظامی کشته و پنج نفر به دلیل اصابت خمپاره به اتوبوس حامل آنها در نزدیکی شهر کراماتورسک زخمی شده اند.

ساکنان شهر کراماتورسک گفته اند بر اثر پرتاب خمپاره پنج نفر کشته شده اند در حالیکه هر دو طرف درگیری با تمام توان تسلیحاتی یکدیگر را هدف حمله قرار داده اند. شاهدان همچنین از نبرد سنگین تانک ها در منطقه روستای ˈکارلویکاˈ دونتسک و درگیری شدید در ˈمارینکاˈ خبر داده اند. در همین حال دولت کی یف از پیشروی در این مناطق خبر داد و ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین اعلام کرد نیروهای کی یف یکی از24 ایستگاه مرزی را در منطقه لوهانسک بازپس گرفته اند. وی به سربازان برای کسب اولین پیروزی خود تبریک گفت، اما بیشتر جاده های منتهی به روسیه هنوز در دست جدایی طلبان است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از دونتسک نیز گزارش داد، ساختمان وزارت کشور محلی در شهر دونتسک بعد از درگیری پنج ساعته به دست جدایی طلبان طرفدار روسیه افتاده است. در درگیری های روز گذشته در اوکراین، جدایی طلبان برای به دست آوردن مناطق بیشتر می جنگیدند و نیروهای دولت نمی توانستند به خوبی با آنها مقابله کنند.

در شهر دونتسک به عنوان قلب منطقه صنتعی شرق اوکراین که هفت میلیون جمعیت روس زبان این کشور در این مناطق ساکن هستند، بسیاری از خیابان ها خالی بود و صدای تبادل آتش شدید شنیده می شد. جدایی طلبان بعد از به دست گرفتن کنترل ساختمان وزارت کشور محلی جسد یک پلیس لباس شخصی را که در درگیری ها کشته شده بود به خارج از ساختمان منتقل کردند. وزارت کشور اوکراین در کی یف اعلام کرد نیروهای دولتی جدایی طلبان را به عقب رانده اند؛ اما شاهدان عینی و خبرنگاران این امر را تایید نکردند.

بر اساس این گزارش پترو پوروشنکو شامگاه سه شنبه خطاب به مردم این کشور گفت جدایی طلبان از آتش بس ده روزه برای تقویت نیرو و گردآوری تسلیحات از روسیه استفاده کردند.

پوروشنکو افزود: صلح همواره هدف اصلی من بوده است، تنها ابزار دست یافتن به آن تغییر کرده است.

پایان آتش بس در مناطق شرق اوکراین خشم یکباره ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه را به همراه تلاش های بین المللی برای تاثیرگذاری به هر شکل بر تحولات اوکراین در بر داشته است.

روسیه به سرعت نگرانی شدید خود را از این حمله ابراز کرد، درحالیکه وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت غرب تلاش های خود را برای یافتن راهکاری به منظور حل بحران سه ماهه اوکراین پایان نخواهد داد.

پوتین گفت که پوروشنکو باید مسئولیت تلفات آینده را برعهده بگیرد و با مشاوران ارشد خود برای بررسی شرایط به شدت وخیم در مناطق شرقی اوکراین تشکیل جلسه داد.

پوروشنکو در حالی شامگاه دوشنبه تصمیم به پایان آتش بس ده روزه گرفت که روزهای یکشنبه و دوشنبه دو دور گفت و گوی تلفنی وی با پوتین به میانجی گری ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان وˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه برای یافتن راهکاری به منظور پایان درگیری های سیزده هفته ای شرق اوکراین بی نتیجه مانده بود.

یک مقام آگاه دیپلماتیک اروپایی گفت وزرای امور خارجه چهار کشور فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین امروز آخرین تحولات این کشور را در برلین بررسی می کنند. اما گفت و گوها تاکنون به نتیجه ای برای پایان دادن به درگیری ها منجر نشده است.

پوروشنکو به سران سه کشور یادشده گفت که جدایی طلبان در زمان آتش بس ده روزه بیش از یکصد بار به مواضع اوکراین حمله کرده اند. در همین حال جدایی طلبان نیز نیروهای دولت را به پرتاب مستمر خمپاره به چندین شهر و روستای تحت کنترل خود در زمان آتش بس متهم می کنند.

یک دیپلمات اروپایی گفت که اتحادیه اروپا خود را برای اعمال تدابیر تنبیهی بیشتر آماده می کند که به موجب آن بانک های 28 کشور عضو از همکاری با بانک های روس ممنوع می شوند.

بحران اوکراین که از نوامبر سال گذشته میلادی (آذر1392) با مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور برای امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز و به تحولات گسترده تر در عرصه سیاست داخلی این کشور منجر شد، بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از جنگ سرد به شمار می آید که تعلیق عضویت روسیه از گروه هشت، اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و مناقشه بر سر قیمت فروش گاز روسیه به اوکراین از تبعات این رویارویی بوده است.

دولت کی یف، اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به طرفداری از جدایی طلبان فعال در استان های شرق و جنوب شرقی اوکراین متهم می کنند که از آوریل (فروردین/اردیبهشت) کنترل بسیاری از شهرهای این مناطق را در دست گرفته و خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه هستند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N370468

وبگردی