آفتاب

سفیر بغداد در واشنگتن: عراق نمی‌تواند منتظر کمک نظامی آمریکا بماند

سفیر بغداد در واشنگتن: عراق نمی‌تواند منتظر کمک نظامی آمریکا بماند

سفیر عراق در واشنگتن تاکید کرد: عراق برای مقابله با شبه‌نظامیان به شدت از دیگر دولت‌ها همچون ایران، سوریه و روسیه کمک می‌خواهد چرا که نمی‌تواند منتظر کمک نظامی بیشتر آمریکا بماند.

سفیر عراق در واشنگتن تاکید کرد: عراق برای مقابله با شبه‌نظامیان به شدت از دیگر دولت‌ها همچون ایران، سوریه و روسیه کمک می‌خواهد چرا که نمی‌تواند منتظر کمک نظامی بیشتر آمریکا بماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، چنین ائتلافی می‌تواند نفوذ دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در خارج از کشور را محک بزند چرا که برخی از اصلی‌ترین مخالفان جهانی‌اش در نظر دارند به این ائتلاف بپیوندند.

لقمان عبدالرحیم الفیلی، سفیر بغداد درواشنگتن تاکید دارد که البته بغداد همکاری با آمریکا را ترجیح می‌دهد. اما تاخیر در کمک‌رسانی آمریکا، عراق را ناگزیر کرده تا از کشورهای دیگر طلب کمک کند.

وی گفت: من از آمریکا می‌خواهم تا به عنوان یک اقدام ضروری علیه شبه‌نظامیان داعش، حملات هوایی هدفمند خود را در عراق انجام دهد. این یک گزینه نیست بلکه یک نیاز ضروری است. تاخیر بیشتر تنها به نفع تروریست‌های داعش خواهد بود.

دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تاکنون در برابر انجام حملات هوایی در عراق مقاومت کرده اما آن‌ها را رد نکرده است.

اظهارات فایلی همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در بغداد منتشر شده است.

اوباما اعزام نیروهای ضربت به عراق را پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در سال 2011 میلادی رد کرد اما در چند روز گذشته سربازان بیشتری برای کمک به حفاظت از سفارت آمریکا به بغداد اعزام کرده است. مقامات می‌گویند، در حال حاضر حدود 750 سرباز آمریکایی درعراق وجود دارند که حدود نیمی از آن‌ها به نیروهای مقابله با تروریسم عراقی که با شبه‌نظامیان داعش مبارزه می‌کنند، مشورت می‌دهند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگونگفته است 300 سرباز آمریکایی دیگر در چند روز آتی به عراق اعزام می‌شود که به هلی‌کوپترهای جنگی "آپاچی" و همچنین پهپادهای نظارتی مجهز هستند.

فیلی افزود: بغداد قصد دارد تا با دولت سوریه برای کنترل مرزهای بین این دو کشور همکاری کند و مانع افتادن این مناطق به دستان داعش شود. جت‌های جنگنده و خلبان‌های روسیه نیز قصد دارند نیازهای حمایت هوایی عراق را برطرف کنند.

برنامه‌ها برای ارسال جت‌های جنگنده آمریکا به عراق به تعویق افتاده است اما ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: چند فروند جت جنگنده F-16 در چند ماه آتی ارسال خواهند شد.

هارف گفت: دولت عراق باید برنامه‌های خود برای ساختن آشیانه برای این جنگنده‌ها، آموزش خلبانان برای پرواز آن‌ها را به اتمام رساند. آمریکا مخالف ارسال کمک‌های قانونی دیگر کشورها به عراق نیست اما واشنگتن با صراحت اعلام کرده که دولت سوریه مشروعیت لازم برای حمایت از عراق را ندارد.

انتهای پیام

کد N370348

وبگردی