آفتاب

افزایش تلفات ماهانه افغانستان در ژوئن

افزایش تلفات ماهانه افغانستان در ژوئن

تلفات ماهانه جنگ افغانستان و درگیری‌ها در ژوئن سال جاری میلادی (11 خرداد تا 9 تیر) همزمان با تشدید حملات طالبان و آماده شدن نیروهای خارجی برای خروج از این کشور، افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، حملات طالبان و درگیری‌ها در افغانستان در این مدت بیش از 290 کشته بر جای گذاشت در حالیکه بیش از 300 تن دیگر نیز در ماه ژوئن زخمی شدند که در مقایسه با مه 2014، با تلفات 200 تن و مجروحان 250 تن زیاد است.

بنابر آمارهای رسمی، در یک ماه گذشته میلادی در جای جای افغانستان بیش از 50 انفجار بزرگ شامل 11 حمله انتحاری توسط 18 عامل انتحاری رخ داده است.

در 14 ژوئن و در جریان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، شبه‌نظامیان بیش از 500 حمله انجام دادند که شامل انفجارهای کنار جاده‌ای می‌شود که این حملات باعث کشته شدن بیش از 50 غیرنظامی و 30 مامور امنیتی و ده‌ها زخمی شد.

در آن روز، 150 شبه‌نظامی نیز کشته شدند.

در 24 ژوئن، دو راکت به فرودگاه کابل شلیک شد که یکی به منطقه مسکونی در نزدیکی فرودگاه اصابت کرده و باعث جراحت پنج تن از جمله یک زن شد که همچنان شرایطش وخیم است.

در 21 ژوئن، شبه‌نظامیان طالبان حمله گسترده‌ای را در چند ناحیه در ولایت هلمند وافع در جنوب افغانستان انجام دادند که این درگیری‌ها تا 30 ژوئن ادامه داشت. نزدیک به 40 غیرنظامی و 30 سرباز ارتش و مامور پلیس در جریان این درگیری‌ها در مناطق سنگین، نوزاد، کجکی و مرجا در این ولایت کشته شدند. بنابه گفته ساکنان محلی، این درگیری‌ها تا اول ژوئیه (روز سه‌شنبه) ادامه داشت.

همچنین مقام‌ها اعلام کردند، بیش از 400 شبه‌نظامی دخیل در این حملات و صدها شبه‌نظامی خارجی کشته شدند.

در ششم ژوئن نیز به خاطر انفجار انتحاری خودرو برای ترور عبدالله عبدالله، کاندیدای پیشروی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، 10 غیرنظامی کشته و 50 تن دیگر نیز زخمی شدند.

در 21 ژوئن، یک عامل انتحاری خودروی معصوم استنکزی، معاون رئیس شورای عالی صلح افغانستان را در کابل هدف قرار داد که باعث کشته شدن عامل انتحاری و یک عابر پیاده و زخمی شدن سه تن دیگر شد اما استنکزی آسیبی ندید.

همچنین پنج قتل هدفدار در ماه گذشته در چند ولایت افغانستان صورت گرفت که باعث کشته شدن چند مقام دولتی، نیروی امنیتی و رهبران محلی شد.

تحلیل‌گران محلی بیم آن را دارند که طالبان به حملات خود در سراسر کشور و با وجود عملیات ارتش و پلیس افغانستان ادامه دهند.

بیش از 51 هزار سرباز تحت رهبری ناتو در افغانستان حضور دارند و آمریکا قصد دارد تا در سال آتی میلادی 10 هزار تن از آن‌ها را به خانه بازگرداند. همچنین در پایان سال جاری میلادی، اکثر سربازان خارجی از افغانستان خارج می‌شوند.

در همین حال، تعداد دقیق تلفات سربازان و پلیس افغانستان در ماه گذشته میلادی هنوز مشخص نیست.

در ماه ژوئن 2014، 12 سرباز آمریکایی ناتو نیز جان خود را از دست دادند. پنج تن در یک تیراندازی به نیروهای خودی در نهم ژوئن در ولایت زابل کشته شدند.

در 20 ژوئن، سه سرباز آمریکایی و یک سگ ارتش در پی انفجار بمب کنار جاده‌ای در ولایت هلمند کشته شدند.

از ژانویه سال جاری میلادی، 45 سرباز ناتو در افغانستان جان باخته‌اند.

بنا بر آمارهای رسمی، بیش از 2900 غیرنظامی در جریان حملات طالبان در سال گذشته میلادی در افغانستان کشته و قریب به 5700 تن هم زخمی شده‌اند.

انتهای پیام

کد N370172

وبگردی