آفتاب

طولانی ترین مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین

طولانی ترین مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین

دورششم مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ امروز در وین آغاز می شود. دستور کار این دور از مذاکرات که تا ۲۹ تیر ادامه خواهد داشت، تدوین متن نهایی توافق جامع هسته‌ای است. نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ ، ۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه در وین وارد نگارش متن توافق نهایی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه  خبر، وزیر امور خارجه بامداد امروز در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان عازم اتریش شد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت  امور خارجه گفت: ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5  با دیدار «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز و در این دیدار، درباره نحوه ادامه کار نگارش متن تصمیم گیری می شود.

عباس عراقچی افزود : ما و همه طرف‌ها در 1+5، از 11 تا 29 تیر در وین از فرصت موجود استفاده می‌کنیم تا به توافق نهایی برسیم. وی اظهار داشت: پیش‌بینی خاصی برای برگزاری جلسات دو و چندجانبه با هیئت‌های مذاکره‌ کننده نشده اما هر جا احساس نیاز کنیم لازم است با هیاتی جداگانه صحبت کنیم یا نشست سه‌جانبه داشته باشیم این کار را انجام خواهیم داد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان نخستین اصل مد نظر برای تیم مذاکره‌کننده را حفظ عزت و استقلال همه‌جانبه به‌ویژه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فنی دانست.آقای عراقچی گفت: با تأکید بر این اصول تلاش خواهیم کرد به راه‌حلی عادلانه و منطقی برسیم و با تثبیت حقوق مردم ایران به عنوان اولویتی اساسی، این مذاکرات را با اقتدار، سربلندی، افتخار و پیروزی پشت سر بگذاریم.

پیش از این، نمایندگان ایران و گروه 1+5 روزهای 26 تا 30 خرداد ماه در وین وارد نگارش متن توافق نهایی یا «برنامه اقدام مشترک جامع» شدند. طرفین چارچوب متن برنامه اقدام مشترک جامع را تعیین کرده اند اما در باره محتوا و حتی مقدمه اختلاف دارند. میزان، سطح و اندازه غنی سازی، جدول زمان بندی لغو تحریم ها و طول مدت زمان توافق از موارد اختلاف اساسی  است.

ظریف وزیر امور خارجه

وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه مذاکرات  با انتشار مقاله ای در روزنامه لوموند فرانسه با بیان اینکه فرصت منحصر به فردی در مذاکرات وجود دارد گفت:  متاسفانه ، خیال پردازی برخی طرف ها مانع رسیدن به توافق جامع شده است .

وزیر امورخارجه تاکید کرد :در حالی که دوراندیشی و تحلیل معقول می‌تواند موفقیت (در مذاکرات هسته ای ) را تضمین کند، خیالبافی و سوء محاسبه می‌تواند موجب یک فرصت از دست رفته جدید شود.  

ظریف افزود: ایران اراده سیاسی را برای دستیابی به یک راه حل جامع دراز مدت مورد توافق طرفین را دارد ، اما گفت‌وگوها تنها زمانی می‌تواند به نتیجه برسد که همه طرف‌ها به یافتن راه حل‌های قابل قبول در راستای اهداف توافق شده مندرج در توافق موقت، متعهد باشند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد :  تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران ، لغو کلیه تحریم‌های شورای امنیت و همچنین لغو تحریم‌های چندجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مهمترین اصول است .

دکتر ظریف با اشاره به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، اظهار داشت : گروه های  فشار در اروپا و آمریکا با نادیده گرفتن این واقعیات و ارائه نادرست حقایق،به طور بسیار مضحکی جنجال به راه انداخته‌اند که برنامه هسته ای ایران هدف ساخت سلاح های هسته‌ای را دنبال می کند. وی با بیان اینکه ما هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم و برنامه و سیاست هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است ، تاکید کرد : ما آماده دادن تضمین هایی برای صلح آمیز بودن برنامه های هسته‌ای مان هستیم، اما از پیشرفت‌های فنی و دانشمندان خودمان نخواهیم گذشت ،هیچ کس نمی‌تواند به عقب بازگردد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد : حصول توافق نهایی  بین ایران و 1+5 تنها به  حل جامع مسئله  هسته‌ای  ایران منجر نخواهد شد، بلکه زمینه را برای بهترین همکاری برای برقراری ثبات منطقه ای، تقویت صلح و امنیت بین المللی فراهم می کند .

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+ 5 وزیر امور خارجه آمریکا ، تهران را به جاه طلبی هسته ای متهم کرد و گفت: زمان برای ایران به منظور دستیابی به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای این کشور از طریق مذاکره رو به پایان است. در این حال معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه توقعات بیش از اندازه و زیاده‌ خواهی برخی طرف‌ها در گروه 1+5 را مانعی در پیشبرد مذاکرات بیان کرد.
کد N370021

وبگردی