آفتاب

حمایت بیل کلینتون و تونی بلر از روند صلح با شبه‌نظامیان در کلمبیا

حمایت بیل کلینتون و تونی بلر از روند صلح با شبه‌نظامیان در کلمبیا

رهبران پیشین جهان در حمایت از تلاش کلمبیا برای برقراری صلح با شبه‌نظامیان گروه فارک در نشست ویژه‌ای در کارتاگنا شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نشست یک روزه در شهر کارتاگنا ابتکارعمل خوآن مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا بوده که ریاست مذاکرات صلح با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک را به عهده دارد. چندین تن از رهبران سابق جهان نیز در این نشست حضور داشتند.

بیل کلینتون که از سال 1993 تا 2001 میلادی به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا فعالیت کرده بود، هشدار داد: اگر این روند صلح را تا انتها ادامه ندهید، هرگز به سازش نهایی در کشورتان دست نخواهید یافت.

اما وی افزود: امضای هرگونه توافق صلح با شورشیان فارک باید به عنوان آغاز این روند تلقی شود نه پایان آن و بدون سازش هیچ صلحی تحقق نمی‌یابد.

کلینتون ادامه داد: همیشه مسائل ویژه‌ای وجود دارد که شما باید طی سال‌های پیش رو بر روی آن‌ها کار کنید.

تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس از "راه سوم" که همان روند صلح است صحبت کرد که از قلب نشأت گرفته اما توسط رئیس جمهوری کلمبیا هدایت می‌شود.

وی افزود: شما باید در مسائل امنیتی بسیار جدی باشید. اما صلح به معنای توقف واقعی خشونت‌ها و استقبال حقیقی از صلح است.

مذاکرات در هاوانا با شورشیان فارک که در نوامبر سال 2012 میلادی آغاز شده بود منجر به توافقنامه‌هایی در سه موضوع مختلف و در یک برنامه شش نکته‌ای شد. اما دست کم سه موضوع مهم همچنان غیرقابل حل باقی مانده است که از میان آن‌ها می‌توان به تحویل سلاح‌ها، پرداخت غرامت به قربانیان و چگونگی تصویب یک توافقنامه نهایی اشاره کرد.

انتهای پیام

کد N369991

وبگردی