آفتاب

حزب الله پاکسازی مناطق مرزی را آغازکرد/ ورود شاهزاده سعودی به پرونده امنیتی لبنان

حزب الله پاکسازی مناطق مرزی را آغازکرد/ ورود شاهزاده سعودی به پرونده امنیتی لبنان

بیروت - ایرنا- بعداز آنکه ارتش سوریه سیطره کامل بر منطقه القلمون در مرزهای با لبنان و کشف و ضبط سه خودرو بمب گذاری شده را اعلام کرد، ارتش لبنان اقدام به تقویت امنیت مرزهای شرقی و حزب الله نیز پاکسازی منطقه را آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز چهارشنبه خود نوشت که حزب الله بعداز فرار عناصر مسلح ، پاکسازی دقیق ، همه جانبه و گسترده امنیتی منطقه مرزی سوریه و لبنان را با هدف نابود کردن مخفیگاه های احتمالی تروریست ها آغاز کرده است.

درهمین حال شیخ فراری« سراج الدین زریقات» سخنگوی گروه تروریستی تکفیری گردان های عبدالله عزام در یک پیام صوتی جدید بار دیگر حزب الله را به انجام عملیات تروریستی بیشتر و خطرناک تر از گذشته تهدید و اعلام کرد که نیروهای حزب الله باید بسرعت از سوریه خارج شوند.

براساس این گزارش، تقویت اقدامات امنیتی در بقاع شمالی منجر به بازداشت 20 تبعه سوری شده است که براساس بیانیه ارتش لبنان تلاش داشتند بطورغیرقانونی وارد خاک لبنان شوند.

در این بیانیه آمده است که ارتش لبنان در چارچوب تدابیر شدید و اقدامات جدید امنیتی، ایست و بازرسی ها را در منطقه بقاع شمالی افزایش داده است.



** زندان رومیه و اقدامات احتیاطی

بدنبال افزایش تهدیدهای گروه های تروریستی تکفیری برای حمله به زندان مرکزی لبنان موسوم به « رومیه» ، نیروهای امنیت داخلی لبنان تدابیر شدید امنیتی در اطراف این زندان و خیابان های منتهی به آن برقرار کرده اند.

بر اساس این تدابیر امنیتی که از عصر دیروز( سه شنبه )شروع شده است، حرکت همه کامیون ها و کامیونت ها، تانکرها ، خودروها و موتورسیکلت ها در خیابان های اطراف زندان رومیه تا اطلاع بعدی ممنوع اعلام شده است.

روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز چهارشنبه خود به نقل از منابع امنیتی با تایید احتمال وقوع حمله تروریست ها با کامیون های بمب گذاری شده به زندان رومیه برای فراری دادن زندانیان گروه های تروریستی تکفیری بویژه « جبهه النصره» ، نوشت که اتخاذ تدابیرشدید امنیتی در اطراف این زندان واکنشی به این تهدیدها است.

منابع امنیتی درعین حال خاطرنشان کردند:مطمئن هستیم گروه های تروریستی قادر به اجرای تهدیدهای خود نیستند و تدابیر امنیتی برقرار شده، احتیاطی است.



** طرابلس و نگرانی از شروع درگیری های مسلحانه

باردیگر طرابلس معروف به پایتخت شمال لبنان و دیگر شهرهای این منطقه از جمله عکار که گفته می شود به پایگاهی برای گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش تبدیل شده اند، آبستن حوادث امنیتی و شروع دوباره درگیری های مسلحانه است که بدنبال اجرای برنامه امنیتی حدود 2 ماه قبل پایان یافت.

بعداز راهپیمایی ها، سخنرانی ها و مصاحبه های تحریک آمیز و تهدید کننده شیوخ سلفی و برخی نمایندگان مجلس لبنان وابسته به گروه 14 مارس بویژه حزب جریان المستقبل به ریاست « سعد حریری»، حملات به نیروهای امنیتی و ارتش لبنان از سرگرفته شد.

بمب گذاری در مسیر گشتی و حمله با نارنجک به ایست و بازرسی ارتش لبنان در دو روز گذشته در شهر طرابلس و کشف باندهای تروریستی و غار آموزش و ساخت بمب و کمربندهای انفجاری در عکار نگرانی ها از گسترش ناامنی در شمال لبنان را افزایش داده است.

در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان سئوالات زیادی در خصوص شروع ناامنی ها در شمال لبنان مطرح است بویژه اینکه گروه های سیاسی فعال در این منطقه تاکنون نسبت به حملات به ارتش و مصاحبه ها و سخنرانی های تحریک آمیز واکنشی مناسب نشان نداده و سکوت کرده اند.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: براساس برخی ارزیابی های امنیتی، شروع دوباره ناامنی ها در شمال لبنان ازجمله حمله به ارتش لبنان طرح تکمیلی جنایات تروریستی انتحاری اخیر در مناطق ضهرالبیدر، الحمراء، الروشه و الطیونه است.

الاخبار افزود که برخی منابع امنیتی تاکید می کنند ، پشت سر این جنایات تروریستی در داخل لبنان، کسانی قرار دارند که از اجرای برنامه امنیتی در لبنان بویژه طرابلس و مرزهای با سوریه ضرر کرده اند.

شیخ « داعی الاسلام الشهال» موسس جریان سلفی در لبنان، شیخ« سالم الرافعی» از شیوخ تندرو، « خالد الضاهر» و « محمد کباره» عضو حزب جریان المستقبل به ریاست «سعد حریری» و ازنمایندگان پارلمان لبنان در اظهاراتی رسانه ای و تلویزیونی هشدار داده اند که اگر زندانیان گروه های تروریستی تکفیری آزاد نشوند، لبنان را به موصل و عراق دوم تبدیل می کنند.

وزیر کشور لبنان در کنفرانسی خبری تاکید کرد که به هیچ طرفی اجازه نمی دهیم لبنان را به عراق دوم تبدیل کند.

« تمام سلام» نخست وزیر لبنان هم خاطرنشان کرد که گروه های تروریستی تکفیری در لبنان پایگاه و جایگاهی ندارند و با آنها با قدرت برخورد می شود.



** تازه ترین اعترافات انتحاری های بازداشت شده و ورود شاهزاه سعودی به پرونده

رسانه های لبنانی نوشتند که در فهرست اهداف تروریست های انتحاری وابسته به داعش ازجمله یک تبعه فرانسه با اصالت جزایر کومور که در هتل ناپلئون منطقه الحمراء و یک تبعه عربستان سعودی که در هتل «دوروی» منطقه الروشه بیروت بازداشت شده اند، وزارت کشور ، مقرهای نیروهای امنیت عمومی و داخلی ، چند بیمارستان ، هتل ، مقر ارتش، مرکز خرید، پمپ بنزین و رستوران از جمله « الساحه» قرار دارد.

گفته می شود که گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش حدود 20 تروریست انتحاری را روانه لبنان کرده که براساس طرح امنیت پیش دستانه برخی از آنها تاکنون بازداشت شده اند و بقیه تحت تعقیب نیروهای امنیتی لبنان هستند.

برای بررسی اعترافات تروریست های انتحاری بازداشت شده و همچنین باند القلمون، روند تعقیب تروریست های فراری، حفاظت از زندان رومیه و اجرای برنامه امنیتی دیروز نشست شورای امنیت لبنان به ریاست « نهاد المشنوق» وزیر کشورتشکیل شد.

المشنوق بعداز این جلسه با تاکید به اینکه اوضاع امنیتی تحت کنترل است ، گفت، به دلیل حساسیت اوضاع امنیتی نمی تواند تصمیمات اتخاذ شده را که بطور کلی سری هستند، بازگو کند.

در همین چارجوب « سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع در نشستی با ژنرال« جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان ، اوضاع امنیتی در داخل لبنان و مرزهای شرقی با سوریه و روند مبارزه با تروریست ها را بررسی کرد.

روزنامه لبنانی السفیر به نقل از منابع امنیتی نوشت : نتیجه تحقیقات از بازداشت شدگان هتل ناپلئون ، هتل دوروی و باند القلمون در شهرک فنیدق استان عکار در شمال لبنان حاکی است که همه این ها در چارچوب یک باند تروریستی قرار دارند.

السفیر با اشاره به جلسات هیات امنیتی – اطلاعاتی عربستان سعودی با مقامات امنیتی لبنان در باره باند داعشی سعودی و تحقیقات از « عبدالرحمن الشنیفی» تبعه عربستان، افزود: این هیات فهرستی از سئوالات را ارائه کرده و خواستار شده است تا از الشنیفی پرسیده شود.

این روزنامه لبنانی درعین حال خاطرنشان کرد که « محمد بن نایف» شاهزاده سعودی و وزیر کشورعربستان سعودی با همتای لبنانی خود تماس گرفته تا در جریان تحولات امنیتی لبنان بویژه روند تحقیقات از تبعه سعودی قرار بگیرد.

وی موفقیت دستگاه های امنیتی لبنان را تبریک گفته و اعلام کرده است که با توجه به شکست عملیات انتحاری و رسیدن نیروهای امنیتی لبنان به تروریست ها قبل از عملیات گامی بلند در امنیت پیشگیرانه است.

خاورم ** 1324
کد N369933

وبگردی