آفتاب

هاشمی رفسنجانی: نباید بگذاریم کسی به اسم دین با فطرت انسان‌ها برخورد کند

هاشمی رفسنجانی: نباید بگذاریم کسی به اسم دین با فطرت انسان‌ها برخورد کند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آزادی را یکی از نیازهای فطری موجودات و بویژه انسان‌ها دانست و گفت: صراحت قرآنی است که دین منطبق با فطرت انسان‌هاست و آزاد خلق شده‌اند. «فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لا یعلمون.» (روم آیه 30)

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز (سه‌شنبه) در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب آزادی، شنیدن سخنان مختلف و انتخاب احسن را سفارش قرآن خواند و اظهار کرد: انسان قرآنی، بی‌اراده نیست که آنچه در گوشش گفتند، بگوید، بلکه می‌شنود و بهترین حرف‌ها را انتخاب و از آن پیروی می‌کند.

وی برداشتن زنجیرها از گردن انسان‌ها را توصیف قرآن درباره پیامبر اسلام(ص) خواند با استناد به آیه 157 سوره اعراف مبنی بر اینکه «و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم»، گفت: اسناد فراوانی برای اهمیت آزادی در آیات و روایات برای ماهیت اسلام داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آزادی در اسلام جایگاهی اعلا دارد و هیچ‌کس حق ندارد حق اسلامی انسان‌ها را غصب و سلب کند.

هاشمی رفسنجانی با تشریح تاریخ شیعه و نقش آنها در حکومت‌ها که معمولاً منزوی بودند، پرداختن به اسلام حکومتی را ضرورت امروز دانست و گفت: در این شرایط، پرهیز از تنگ‌نظری و برخورد با سعه‌صدر ضروری است و نباید بگذاریم کسی به اسم دین، با فطرت انسان‌ها برخورد کند.

وی با اشاره به کرسی‌های آزاداندیشی که در برنامه‌های مقام معظم رهبری برای دانشگاه‌ها بود، تاکید کرد: علم و دانش در تضارب آرا رشد می‌کند و متأسفانه متحجرین، در مقوله آزادی نعل وارونه می‌زنند.

هاشمی رفسنجانی برخوردهای قهری با تفکرات انسانی را تقبیح کرد و با اشاره به عملکرد گروهک‌های بوکوحرام و داعش گفت: اینان فرزندان امروزی القاعده و طالبان هستند که به اسم دین، مردم جهان را به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی می‌کشانند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اسلام برای جهان آمده است، اما هیچ اجبار و زوری هم در کار نیست و به پیروان ادیان دیگر با احترام نگاه می‌کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان تعاریف متعدد از آزادی در ابعاد مختلف، خاطرنشان کرد: در نظام دموکراسی، انتخابات معیار آزادی و توجه به رأی اکثریت است.

وی در پاسخ به این اظهارنظر اعضای حزب آزادی مبنی بر اینکه "کنگره حزب، جنابعالی را شایسته دریافت نشان آزادی می‌داند"، گفت: حسن‌ظن شماست و من هم مثل هر ایرانی مسلمان، آنچه از دستم برمی‌آید برای کشور و دین انجام می‌دهم.

در ابتدای این دیدار، مجید محتشمی دبیرکل و داود صفا عضو شورای مرکزی حزب، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های حزب آزادی، به بیان دیدگاه‌های خود درباره جهان‌شمولی اسلام و نقش برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه مراحل انقلاب اسلامی از مبارزه تا پیروزی، تثبیت، تداوم، دفاع مقدس و سازندگی و انتخابات سال 1392 پرداختند.

محتشمی اظهار کرد: نشان آزادی در کنگره با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان حزب آزادی که به زودی برگزار می‌شود، به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیم خواهد شد.

انتهای پیام

کد N369647

وبگردی