آفتاب

آبا داعش به موشک اسکاد دست یافته است؟

آبا داعش به موشک اسکاد دست یافته است؟

بر اساس گزارشها شبه نظامیان گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" در خیابان‌های شهر رقه سوریه که مرکز اعلام شده خلافت سنی‌ آنها است، یک فروند موشک اسکاد و تانک‌های T-55 تصرف شده را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان دادند که شبه نظامیان داعش که صورت‌های خود را پوشانده بودند، سوار بر یک کامیون مشکی یک موشک را در خیابان‌ها نمایش داده و مردم نیز نظاره‌گر این صحنه بودند.

کاربران توییتری که حامی داعش هستند، اعلام کردند، این یک موشک اسکاد است اما تعدادی از کارشناسان گفتند، این موشک احتمالا از کار افتاده و عمل نمی کند و برای نیروهای دولت عراق یا اسرائیل تهدیدی محسوب نمی‌شود.

الیوت نلسون، یک وبلاگ نویس انگلیسی که تحولات سوریه را دنبال می‌کند در توییتر خود نوشت: تنها خطری که این موشک اسکاد داعش می‌تواند در حال حاضر داشته باشد این است که بر روی عابرینی که در حال تماشای آن هستند، بیفتد.

چارلز لیستر، کارشناس سوریه در مرکز تحقیقاتی بروکینگز دوحه، این موشک اسکاد را 99 درصد بی‌استفاده توصیف کرد.

هنوز مشخص نیست که شبه نظامیان داعش چگونه به این موشک ساخت شوروی دست پیدا کرده‌اند اما گزارش‌ها حاکی از آن هستند که داعش احتمالا این موشک را در سپتامبر سال گذشته میلادی از یکی از پایگاه‌های ارتش دولت سوریه در دیرالزور تصرف کرده است.

این موشک ابتدا در دستان ارتش آزاد سوریه،‌ مخالفان میانه روی تحت حمایت غرب سوریه در سال 2013 میلادی مشاهده شده بود. به نظر می‌رسد که از آن زمان به بعد این موشک به دست گروه‌های افراط‌گر افتاده باشد.

انتهای پیام

کد N369521

وبگردی