آفتاب

دادگاه حقوق بشر اروپا منع پوشش روبنده در فرانسه را تایید کرد

دادگاه حقوق بشر اروپا منع پوشش روبنده در فرانسه را تایید کرد

دادگاه عالی حقوق بشر اروپا امروز (سه‌شنبه) درباره این که آیا منع پوشش روبنده در فرانسه توهین‌آمیز است و نقض آزادی مذهب محسوب می‌شود یا خیر حکم داد و قانون فرانسه را در این رابطه تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تیم حقوقی انگلیسی یک زن جوان 24 ساله نتوانست دادگاه حقوق بشر اروپا را متقاعد کند که قانون منع پوشش روبنده در فرانسه کاملا تبعیض‌آمیز است و این دادگاه امروز درباره توهین‌آمیز بودن یا نبودن این قانون که نقض آزادی مذهب محسوب می‌شود، رای داد. این دادگاه اروپایی قانون فرانسه مبنی بر ممنوعیت استفاده از روبنده و برقع را تایید کرد.

تونی مومان، وکیل این زن جوان از قول وی گفت، فرانسوی‌ها از این زن خواسته‌اند تا در جمع حجابش را بردارد که این اقدام یک رفتار توهین‌آمیز و توهین به حریم شخصی و خانوادگی اوست.

تحت قانون منع پوشش روبنده در فرانسه که در سال 2011 و در دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی اجرایی شد، زنانی که در محافل عمومی روبنده داشته باشند، 150 یورو جریمه می‌شوند. در بلژیک، بخش‌هایی از سوئیس و همین‌طور ایتالیا و هلند نیز از این قانون استفاده می‌شود.

تلاش برای اجرایی کردن این قانون در سال گذشته میلادی باعث بروز مشکلاتی نظیر آشوب در حومه پاریس، پایتخت فرانسه شد.

این جلسه دادگاه چند روز پس از آن برگزار می‌شود که عالی‌ترین دادگاه‌های فرانسه از اخراج فاطمه عفیف، کارمند یک مهد کودک در حومه پاریس به خاطر پوشش حجابش در سال 2008، حمایت کردند.

طبق اعلام دادگاه حقوق بشر اروپا، قانون فرانسه برای افزایش "هماهنگی" در میان جمعیت متنوع این کشور صورت گرفته است و "کاملا مشروع" است و کنوانسیون حقوق بشر اروپا را نقض نکرده است.

انتهای پیام

کد N369344

وبگردی