آفتاب

پاکستان به شبکه حقانی اعلان جنگ کرد

پاکستان به شبکه حقانی اعلان جنگ کرد

سخنگوی ارتش پاکستان در کنفرانسی خبری درباره حملات ارتش در وزیرستان شمالی گفت: هیچ فرقی میان گروه‌های تحریک طالبان پاکستان یا شبکه حقانی وجود ندارد و ارتش اسلام‌آباد همه آن‌ها را از بین خواهد برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیشن، شبکه حقانی که رسما از سوی آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی شده، گروهی مرتبط با القاعده است. شبکه حقانی مرتبا در افغانستان دست به حملات وسیعی می‌زند که می‌توان در بین آن‌ها به حمله به سفارت آمریکا در کابل اشاره کرد.

برخی معتقدند که شبکه حقانی بمب‌گذاری‌های انتحاری را در افغانستان رواج داده است. شبکه حقانی همچنین روابط بسیاری با القاعده دارد. نهادهای امنیتی پاکستان مدت‌های طولانی از واکنش علیه شبکه حقانی امتناع کرده‌اند.

همچنین گمان می‌رود شبکه حقانی که در داخل پاکستان دست به حمله نمی‌زند، یک سرمایه استراتژیک باشد که به محدود کردن فعالیت‌های هند، دشمن بزرگ در افغانستان کمک می‌کند. شبه‌نظامیان شبکه حقانی بارها هندی‌های مستقر در افغانستان را هدف قرار داده‌اند. در سال 2011 میلادی مایک مولن، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا‌ گفت: شبکه حقانی به عنوان بازوی واقعی آژانس اطلاعات پاکستان عمل می‌کند.

پاکستان با اعلان جنگ علیه شبکه حقانی یکی از نیروها را که باعث بی‌ثباتی در افغانستان می‌شود، از بین خواهد برد. این اقدام همچنین به تقویت روابط هند و پاکستان نیز کمک خواهد کرد و تأثیر بسزایی در بهبود روابط میان آمریکا و پاکستان خواهد گذاشت.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که پاکستان درباره حملات خود به وزیرستان شمالی به فرماندهان شبکه حقانی اطلاع داده بود و این امر باعث شد تا آن‌ها از وزیرستان شمالی فرار کنند. اگر این ادعا درست باشد نشان می‌دهد که سیاست‌های اسلام‌آباد نسبت به این گروه تغییر نکرده است.

انتهای پیام

کد N369013

وبگردی