آفتاب

اردوغان نامزد حزب حاکم ترکیه برای تصدی پست ریاست جمهوری شد

اردوغان نامزد حزب حاکم ترکیه برای تصدی پست ریاست جمهوری شد

حزب حاکم ترکیه امروز (سه‌شنبه) با برگزاری نشستی‌، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر کنونی ترکیه را رسما به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری دهم اوت معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ رجب طیب اردوغان در ۱۴ مارس ۲۰۰۳ به عنوان بیست و پنجمین نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد و رهبری حزب عدالت و توسعه ترکیه را بر عهده گرفت که بیشترین کرسی ها را در مجلس بزرگ ملی ترکیه در اختیار دارد.

این حزب در سال 2007 نیز در انتخابات به پیروزی رسید و برای اولین بار پس از 52 سال یک حزب توانست برای بار دوم بیشترین آرای مردمی را بدست آورد. پس از آن در جریان انتخابات سراسری 2011 حزب حاکم ترکیه توانست برای بار سوم پیروز شود و اردوغان از آن زمان تاکنون برای سه دوره نخست‌وزیر ترکیه است.

نامزدی رسمی اردوغان در انتخابات در حالی مطرح شده است که عبدالله گل، رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه پیشتر در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که کاندیدا نخواهد شد. وی گفت: من نامزد نخواهم شد و این مساله را با رجب طیب اردوغان پیش از سی مارس در میان گذاشتم. دوران ریاست جمهوری من در 28 اوت (ششم شهریور) به پایان می‌رسد.

ادامه دارد...

کد N368920

وبگردی