آفتاب

از سرگیری درگیری در شرق اوکراین/حمله دولت به مواضع جدایی طلبان

از سرگیری درگیری در شرق اوکراین/حمله دولت به مواضع جدایی طلبان

تهران-ایرنا- رییس مجلس اوکراین گفت : نیروهای دولت این کشور عملیات نظامی جدیدی راعلیه جدایی طلبان طرفدار روسیه روز سه شنبه آغاز و به مواضع آنها حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، ˈالکساندر تورچینوفˈ که مقام نخست وزیری در اوکراین را نیز برعهده دارد، خطاب به نمایندگان مجلس اوکراین گفت : به اطلاع شما می رسانم که از صبح امروز مرحله فعال عملیات ضدتروریستی از سرگرفته شد. نیروهای مسلح ما به مواضع و پایگاه های جدایی طلبان حمله می کنند.

از سرگیری عملیات در مناطق شرق اوکراین در حالی آغاز می شود که ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین از جمعه گذشته (30 خرداد/20 ژوئن) اتش بس یکجانبه ای را در این مناطق ابتدا به مدت یک هفته اعلام و سپس آن را تا شامگاه گذشته (دوشنبه؛ 30 ‍ژوئن/ 9 تیر) تمدید کرد.

پوروشنکو روزهای یکشنبه و دوشنبه با میانجی گری ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه و ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند. این گفت وگوهای تلفنی از راه دور چهارجانبه با هدف دست یافتن به توافق برای تمدید آتش بس، بی نتیجه پایان یافت و پوروشنکو بامداد سه شنبه گفت که کی یف عملیات ضدتروریستی خود را در شرق اوکراین از سر می گیرد.

در حالیکه مقامات فرانسه و آلمان پیش از گفت و گوهای چهارجانبه به روسیه هشدار داده بودند در صورت دست نیافتن به توافق باید منتظر تحریم های بیشتر باشد، یک عضو مجلس آلمان از حزب حاکم ˈاتحادیه کریستین دموکراتˈ روز سه شنبه گفت: اتحادیه اروپا امروز در مورد تشدید تحریم ها علیه روسیه تصمیم می گیرد.

این تحریم ها احتمالا بیشتر بخش های اقتصادی روسیه را در برمی گیرد و این کشور را از بازار مصرفی با 500 میلیون جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا محروم می کند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N368833

وبگردی