آفتاب

بروجردی: عامل اصلی رکود مذاکرات هسته‌ای تاکنون زیاده‌خواهی‌های آمریکایی بوده است

بروجردی: عامل اصلی رکود مذاکرات هسته‌ای تاکنون زیاده‌خواهی‌های آمریکایی بوده است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس زیاده‌خواهی‌های آمریکایی را عامل اصلی رکود مذاکرات هسته‌ای تاکنون دانست و گفت که تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید با اقتدار بایستد و به هیچ وجه از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نکند.

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اظهار نظر اخیر جان کری که دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای را مطالبات زیاد ایران عنوان کرده بود، اظهار کرد: آنچه جان کری گفته سیاستی است که آمریکا از ابتدا دنبال می‌کرد. این زیاده‌خواهی‌ها تاکنون توسط آمریکا صورت گرفته و جمهوری اسلامی هیچ چیز فراتر از عهدنامه ان‌پی‌تی و مقررات آژانس را دنبال نکرده است.

وی با بیان اینکه آمریکا با فشار لابی صهیونیسم به دنبال تضییع حقوق هسته‌ای ملت ایران است، یادآور شد: این زیاده‌خواهی‌ دقیقا بر خلاف همه قواعد شناخته شده در عهدنامه ان‌پی‌تی و مقررات آژانس است بنابراین عامل اصلی رکود مذاکرات و عدم پیشرفت آن دقیقا به خاطر همین زیاده‌خواهی‌ها است.

این نماینده مجلس حفظ حقوق هسته‌ای، حفظ دستاورد دانشمندان هسته‌ای، داشتن حق غنی‌سازی و استفاده از این حق در کاربردهای صلح‌آمیز را از جمله مطالبات ایران عنوان و خاطرنشان کرد: این چیزی است که آمریکا به آن علاقه‌مند نیست. حرف نهایی آنها این بوده که ایران نباید توانمندی تامین سوخت حتی یک نیروگاه هسته‌ای را داشته باشد و این دقیقا برخلاف همه مقررات بین‌المللی است لذا زیاده‌خواهی‌هایی که جان کری به آن اشاره می‌کند زیاده‌خواهی‌های آمریکایی است و نه ایرانی.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه صهیونیست‌ها بیشترین تلاش را در جهت عدم دستیابی به نتیجه مرضی‌الطرفین در مذاکرات هسته‌ای دارند، افزود: آنها احساس می‌کنند ایجاد تفاهم و توافق در عرصه هسته‌ای بین جمهوری اسلامی و 1+5 شرایطی ایجاد خواهد کرد که به نفع آنها نیست لذا من فکر می‌کنم مهم‌ترین عامل نزدیک‌کننده در این جهت که حتی بر روی آمریکایی‌ها هم تاثیرگذار است رژیم صهیونیستی است.

بروجردی در ادامه با اشاره به آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای از فردا، گفت: تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی باید در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی با اقتدار بایستد و به هیچ وجه از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نکند.

وی اظهار کرد: 1+5 هم باید بدانند در صورت عدم حصول توافق در عرصه هسته‌ای، جمهوری اسلامی با سرعت و جدیت بیشتری همه اقدامات قبل از جمله تکمیل راکتور اراک، تولید و نصب سانتریفیوژهای نسل جدید، آغاز مجدد غنی‌سازی 20 درصد و افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده با اهداف صلح‌آمیز را انجام خواهد داد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: با توجه به همین واقعیت است که آمریکایی‌ها که بیشترین تاثیر را بر روی سه کشور اروپایی عضو 1+5 دارند باید بدانند مرحله بعد از عدم توافق، اقدامات سریع ایران در این زمینه‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

کد N368756

وبگردی