آفتاب

ملاله یوسف‌زی، جوان‌ترین دریافت کننده "مدال آزادی"

ملاله یوسف‌زی، جوان‌ترین دریافت کننده "مدال آزادی"

ملاله یوسف زی پس از نامزدی جایزه صلح نوبل، جوان‌ترین دریافت کننده "مدال آزادی" نیز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه نیشن، ملاله یوسف زی به دلیل "شجاعت و انعطافش در مقابل مصیبت" و به این دلیل که توانست صدای قدرتمندی برای تمام کسانی باشد که از اساسی‌ترین حقوق انسانی خود و آزادی محروم هستند، لایق این مدال آمریکایی دانسته شد.

او که از حمله طالبان جان سالم به در برده است، به عنوان سخنگوی حمایت از تحصیل دختران فعالیت می‌کند و با جمع آوری سه میلیون امضا در یک دادخواست عمومی باعث کمک و حمایت رهبران پاکستان از تحصیل و بهبود شرایط آن برای اولین بار در این کشور شد.

ملاله در واکنش به انتخابش برای دریافت مدال آزادی گفت: "دریافت این مدال باعث افتخار است. من این جایزه را از طرف تمام کودکان در سراسر جهان می‌پذیرم، کسانی که برای تحصیل می‌جنگند."

وی این مدال را در تاریخ 21 اکتبر در مراسمی که در شهر فیلادلفیا آمریکا برگزار می‌شود، دریافت خواهد کرد.

ملاله یوسف زی پیش از این برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد شده بود. همچنین مجله تایمز او را به عنوان دومین چهره برتر سال 2013 انتخاب کرده بود.

مدال آزادی از سال 1989 سالیانه به افراد مختلف اهدا می‌شود. پیشتر از ملاله یوسف زی، محمد علی کلی، جیمی کارتر، نلسون ماندلا، کوفی عنان و هیلاری کلینتون موفق به دریافت این مدال شده بودند.

انتهای پیام

کد N368546

وبگردی