آفتاب
در گفت‌و گو با ایسنا

هانی‌زاده : باید در کمترین زمان رییسان‌جمهور، مجلس و نخست‌وزیر عراق انتخاب شوند

هانی‌زاده : باید در کمترین زمان رییسان‌جمهور، مجلس و نخست‌وزیر عراق انتخاب شوند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با وجود اختلاف نظرها در میان گروه‌ها و احزاب در عراق، مجلس این کشور باید ظرف کمترین زمان ممکن تشکیل جلسه داده و روسای جمهور، مجلس و نخست‌وزیر این کشور را تعیین کند.

حسن هانی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اعلام برخی طیف‌ها برای شرکت نکردن در نخستین جلسه پارلمان جدید عراق خاطرنشان کرد: قرار است امروز این جلسه با حضور طیف‌های سیاسی و فراکسیون‌ها برگزار شود اما برخی از طیف‌های سیاسی مانند طیف ایاد علاوی، رهبر الوطنی، فراکسیون العربیه به رهبری صالح مطلق و المتحدون به رهبری اسامه النجیفی اعلام کردند که در این نشست شرکت نخواهند کرد و در این صورت قطعا مجلس به حد نصاب نخواهد رسید و امکان دارد انتخاب نخست وزیر عراق به تاخیر بیافتد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که گزینه‌هایی برای نخست وزیری عراق پیشنهاد شده است، گفت: طی نشستی بر روی چند گزینه از جمله نوری المالکی که بیشترین کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کرده توافق صورت گرفته است اما با توجه به وجود اختلاف بر سر انتخاب مجدد مالکی گزینه‌های دیگری مانند ابراهیم الجعفری رهبر ائتلاف هم‌پیمان ملی ، عادل عبدالمهدی، عضو مجلس اعلا و صالح الفیاض مشاور امنیت ملی و فارق نجم از رهبران حزب الدعوه و احمد الچلبی رهبر کنگره ملی عراق مطرح شده‌اند ولی باتوجه به اختلافات به نظر نمی رسد که نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان عراق امروز و در اولین جلسه پارلمان جدید این کشور مشخص بشوند.

وی ادامه داد: کردها هم سه گزینه از جمله برهم صالح، فواد معصوم و نجم‌الدین کریم که استاندار کرکوک است را به عنوان رئیس جمهور عراق مطرح کردند.

هانی‌زاده در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با اظهار نظرهای مسعود بارزانی مبنی بر این که هوشیار زیباری بهترین گزینه برای ریاست جمهوری عراق است گفت: برهم صالح شانس بیشتری دارد ولی چون مسعود بارزانی اختلاف‌ نظرهایی با صالح دارد قطعا از پیروزی و انتخاب او به عنوان رئیس جمهور عراق خوشحال نخواهد شد بنابراین به نظر می‌رسد که گزینه‌های دیگری برای بارزانی وجود دارد. ولی مجموعه‌ی ائتلاف کردستان که از 6 حزب بزرگ کردی تشکیل شده است بر روی برهم صالح توافق دارند و با این که فواد معصوم هم توانایی دارد ولی به دلیل بالا بودن سنش احتمال کمتری دارد که به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتخاب اسامه النجیفی به عنوان رئیس پارلمان عراق مشکلاتی را خواهد داشت زیرا طیف‌های سیاسی بر روی او توافق ندارند، خاطرنشان کرد: اخیرا مدارکی به دست آمده است که رئیس دفتر اسامه النجیفی یعنی سعید العبیدی با اعضای داعش ارتباطات‌هایی داشته است و این امر می تواند مانع از انتخاب مجدد اسامه النجیفی به عنوان رئیس پارلمان عراق خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به در خواست رییس منطقه کردستان از سازمان ملل برای بررسی مناطق مورد مناقشه با بغداد، افزود: مطرح کردن برگزاری همه پرسی بر سر مناطق مورد بحث میان این اقلیم با بغداد در شرایط کنونی نوعی باج‌خواهی در وضعیت بحرانی عراق محسوب می‌شود . چراکه این کشور با بحران امنیتی و تهاجم داعش مواجه است که امنیت کل عراق را تحت تاثیر قرار داده است و طرح چنین مسائلی نشان می دهد که مسعود بارزانی در چنین شرایطی به دنبال پیشبرد اهداف خود و جداسازی کردستان از عراق است.

هانی زاده با تاکید بر این که عراق در شرایط فعلی نیاز به وحدت ملی دارد، تاکید کرد: همه‌ فراکسیون‌ها و رهبران احزاب سیاسی باید برای انتخاب رئیس پارلمان و رئیس جمهور عراق اتفاق نظر داشته باشند و به خطابه‌ مراجع و هشدارهای مراجع تقلید در نجف اهمیت بدهند زیرا اگر نتوانند مجلس طی فرایند زمانی کوتاه نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان عراق را انتخاب کنند وضع امنیتی این کشور به مراتب با بحران بیشتری مواجه خواهد شد و این به نفع گروهک‌های تروریستی است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: از آنجا که در کابینه قبلی دولت مالکی همه طیف‌های سیاسی حضور داشته و از این به بعد هم حضور خواهند داشت تاکید برخی کشورها بر تشکیل دولت وحدت ملی به معنی کنار رفتن اکثریت و روی کارآمدن اقلیت خواهد بود؛ چراکه عربستان و قطر این طور می‌خواهند.

انتهای پیام

کد N368472

وبگردی