آفتاب

کاهش 50 درصدی اهداء خون در ماه رمضان

کاهش 50 درصدی اهداء خون در ماه رمضان

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به کاهش 50 درصدی اهداء خون در روزهای ماه مبارک رمضان، گفت: روزه داری مانع اهداء خون نیست و افراد می‌توانند با صرف یک سحری مناسب خون اهداء کنند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به کاهش 50 درصدی اهداء خون در روزهای ماه مبارک رمضان، گفت: روزه داری مانع اهداء خون نیست و افراد می‌توانند با صرف یک سحری مناسب خون اهداء کنند.

دکتر ابراهیم سلطانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان شاهد کاهش قابل توجه مراجعات مردم برای اهداء خون هستیم و در این ماه اهداء خون حدود 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان نیازهای خونی همچنان ثابت است، ادامه داد: اگر چه ما پیش از این ماه تمهیداتی برای ذخیره خون انجام داده‌ایم و از نظر ذخیره جزء استان‌های با ذخیره بالا هستیم، اما برخی از فرآورده‌های خونی از جمله پلاکت عمر کمی و در حدود سه روز دارند و منابع آنها باید مرتب تجدید شود.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه، روزه داری مانع اهداء خون نیست و افراد می‌توانند با صرف یک سحری مناسب در صورتی که ضعف نداشته باشند، خون اهداء کنند.

سلطانیان در خصوص شرایط عمومی اهداء خون نیز خاطرنشان کرد: سن فرد باید بین 18 تا 65 سال و وزن وی نیز حداقل 50 کیلو باشد.

وی داشتن شرایط نرمال از جمله فشار خون و نبض مناسب که توسط پزشک تعیین می‌شود را نیز از دیگر ملزومات اهداء خون برشمرد و تاکید کرد: لازم است فرد یک هفته قبل از اهداء خون داروی خاص مصرف نکرده باشد، رفتار پر خطر نداشته باشد، همچنین از نظر بیماری‌هایی همچون بیماری قلبی و کلیوی سالم باشد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به ساعت کار واحدهای خونگیری در ایام ماه مبارک رمضان داشت و افزود: ما در شهر کرمانشاه سه مرکز برای خونگیری در نظر گرفته‌ایم.

سلطانیان ساعت کار اداره کل انتقال خون استان واقع در بلوار بنت‌الهدی را از هشت صبح تا 23 شب به صورت یکسره عنوان و اظهار کرد: مرکز شماره دو نیز واقع در خیابان منزه و مرکز شماره سه واقع در آبادانی و مسکن در ساعت اداری یعنی از هشت صبح تا ساعت 14 آماده خونگیری از شهروندان هستند.

به گفته این مسئول در شهرستان‌های استان نیز مراکز سیاری برای خونگیری در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل عدم استقبال مردم استقرار این پایگاه‌ها را به بعد از ماه رمضان موکول کردیم.

وی گروه‌های خونی منفی را بیشترین گروه‌های مورد نیاز اعلام کرد و ادامه داد: از هر صد نفر اهداکننده خون تنها 10 نفر گروه خونی منفی دارند.

سلطانیان در ادامه از اهداء بیش از 14 هزار واحد خون در استان طی بهار امسال خبر داد و گفت: 50 درصد از اهداکنندگان ما مستمر هستند.

‌انتهای پیام

کد N368375

وبگردی