آفتاب
مهر گزارش می دهد/

پایتخت گل محمدی شمال کشور در حسرت جرعه‌ای گلاب/ صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولید گل محمدی در گنبرف

پایتخت گل محمدی شمال کشور در حسرت جرعه‌ای گلاب/ صنایع تبدیلی حلقه گمشده تولید گل محمدی در گنبرف

تبریز- خبرگزاری مهر:روستای گنبرف در 35کیلومتری شهرستان اسکو و در دامنه کوه برافراشته سهند قرار دارد جائیکه به دلیل داشتن مزارع گل محمدی خوش رنگ و زیبا شهره خاص و عام است ولی گلهای رشد کرده در دامنه سهند به دست دلالان به کاشان می رود و تبدیل به گلاب و اسانس می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای گنبرف شهرستان اسکو یکی از قطب های تولید گل محمدی کشور است که متاسفانه به علت آماده نبودن زیر ساخت ها گل های تولید شده برای گلاب گیری، تهیه مواد خوراکی، عطر، اسانس و نیازهای دارویی و مواد آرایشی به کاشان فرستاده می شوند که پس از آن نیز محصولات دوباره از کاشان به استان وارد می شود.

بر اساس این گزارش، سطح زیر کشت گل محمدی در کشور 12 هزار و 600 هکتار است، به طوری که سالانه 26 هزار تن محصول برداشت می ‌شود و سطح زیر کشت این محصول در آذربایجان شرقی 950 هکتار است که 100 هکتار آن به صورت نهالستان و 850 هکتار آن به صورت باغ ‌های بارور کشت می شود.

در روستای گنبرف شهرستان اسکو نیز سالانه حدود 2 هزار و 600 تن گل ‌محمدی از مزارع برداشت می ‌شود که این در حالی است که میزان متوسط تولید شهرستان‌ ها سه هزار و 200 تن است.

بروکراسی های اداری و همچنین وضعیت نامناسب جاده های منتهی به این روستا از مهم ترین عواملی هستند که باعث گریز سرمایه گذاران از این روستا می شود.

بدون آماده کردن زیر ساخت ها شاهد توسعه نخواهیم بود

فرماندار شهرستان اسکو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تولید گل محمدی در بخش اقتصادی و خودکفایی منطقه نقش زیادی دارد، اظهار داشت: در راستای حمایت از بخش کشاورزی مدیران شهرستان باید با تمام توان خود در این راستا تلاش کنند .

مرتضی علیخانی با بیان اینکه 570 هکتار سطح مزارع شهرستان اسکو در تولید گل محمدی است، اظهار داشت: در سطح شهرستان اسکو 570 هکتار از مزارع گل محمدی زیر کشت است که می تواند مکانی مناسب برای رونق کشاورزی و اشتغال منطقه باشد.

وی افزود: بخش کشاورزی و تولید گل محمدی اگر در شهرستان اسکو افزایش یابد، موجب اشتغال زایی پایدار می شود.

فرماندار شهرستان اسکو خاطرنشان کرد: این منطقه به لحاظ دارا بودن آب و هوای مساعد بهترین مکان برای کاشت گل محمدی است که ضرورت دارد مسئولان استانی برای توسعه این شهرستان تلاش کنند.

علیخانی اضافه کرد: اداره راه به توسعه مناطق روستایی توجه جدی داشته باشد چرا که بدون آمادگی زیرساخت ها شاهد توسعه ای نخواهیم بود.

وی همچنین در ادامه گفت: بدون توسعه راه منطقه کشاورزی روستای گنبرف توریستی نخواهد بود.

مکان مناسبی برای گلاب گیری در روستای گنبرف وجود ندارد

یکی از جمع آوری کنندگان گل محمدی در روستای گنبرف اسکو با بیان این مطلب اظهار داشت: بعد از جمع آوری گل های محمدی تولید شده در این منطقه، برای تهیه گلاب گیری، تهیه خوراک گل محمدی، عطر، اسانس و نیازهای دارویی و مواد آرایشی گل ها به کرمان فرستاده می شود.

نورالله شکری افزود: اگر کارخانه ای برای گلاب گیری گل محمدی در روستای گنبرف ایجاد شود، شاهد توسعه منطقه و کاهش هزینه های ارسال محصولات به کاشان خواهیم بود.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: با ایجاد کارخانه در این روستا، آذربایجان شرقی می تواند گلاب مخصوص را تهیه کرده و به دیگر استان ها و نیز کشورها صادر کند.

شکری با اشاره به عدم آمادگی زیرساخت ها در روستای گنبرف شهرستان اسکو گفت: عدم آمادگی زیرساخت ها ضربه های جدی به توسعه این محصول در این روستا وارد می کند.

وی خاطرنشان کرد: جاده های منتهی کردآباد و مجارشین به روستای گنبرف مناسب نیست که این امر باعث گریز سرمایه گذاران می شود.

شکری همچنین در ادامه با بیان این مطلب اظهار داشت: حدود 10 روز گذشته یک دستگاهی از کاشان برای گلاب گیری به روستای گنبرف آمده بود که متاسفانه به علت نبود مکان مناسب برای استقرار این دستگاه به کاشان بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر با حمایت دولت مکان مناسبی برای استقرار دستگاه گلاب گیر تهیه می شد، شاهد کاهش قیمت های ارسالی گل ها به کاشان برای گلاب گیری خواهیم بود که متاسفانه این امر تحقق نیافت.

 

تولید گلاب در روستای گنبرف به صورت سنتی انجام می گیرد

یکی از تولیدکنندگان گل محمدی روستای گنبرف نیز با بیان اینکه تولید گلاب در روستای گنبرف به صورت سنتی انجام می گیرد و پاسخگوی تمام تولیدات نیست، اظهار داشت: بنده به صورت سنتی در این روستا پس از برداشت محصولات خود گلاب تهیه می کنم.

قهرمان قهرمان زاده افزود: متاسفانه در این روستا به علت برخی محرومیت ها پس از تولید گل های محمدی گلاب گیری به صورت صنعتی انجام نمی گیرد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 200 تن گل محمدی تولید می کنم، افزود: بنده طی بازدیدی که از کارخانه های کرمان و شهرهای دیگر استان داشتم، تصمیم به ایجاد کارخانه گلاب در روستای گنبرف کردم که بعد از چهار ماه تلاش مجوز را دریافت کردم.

این تولید کننده گل محمدی با بیان اینکه بروکراسی های طولانی اداری باعث گریز سرمایه گذاران می شود، اظهار داشت: حدود 10 سال پیش دولت مبلغ یک میلیارد ریال برای ایجاد این کارخانه تسهیلات می داد که متاسفانه به علت نبود ضامن کارمند نتوانستم از این وام بهره مند شوم و این امر باعث شد که تمام زحماتی که در عرض چند ماه برای ایجاد کارخانه کشیده بودم، بی ارزش بماند.

آذربایجان شرقی یکی از استان های پیشتاز در زمینه تولید گل محمدی است و بر اساس اظهارات اگر گل محمدی به صورت ارگانیک فرآوری شود، می‌توان به چند برابر قیمت به کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه صادر کرد.

امید است با آماده سازی زیر ساخت ها شاهد جذب سرمایه گذاران برای تولید محصولات گل محمدی در منطقه شده و روزی با گلاب تولیدی آذربایجان شرقی خانه خدا را غباررویی کنیم.

.............................

گزارش از زهرا ناصران

عکس از مینا نوعی

کد N368338

وبگردی