آفتاب

دوری از جهل و باطل‎گرایی، پیام دعای روز سوم ماه رمضان

دوری از جهل و باطل‎گرایی، پیام دعای روز سوم ماه رمضان

در روز سوم از ماه مبارک رمضان، خداوند را به صفت جودش قسم می‌دهیم و از او می‌خواهیم که علم و حکمت را به ما عطا نماید و ما را از جهالت دور کند.

در روز سوم از ماه مبارک رمضان، خداوند را به صفت جودش قسم می‌دهیم و از او می‌خواهیم که علم و حکمت را به ما عطا نماید و ما را از جهالت دور کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در تشریح دعای روز سوم ماه مبارک رمضان گفت: متن این دعا به این شرح است که اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین.

وی افزود: در این دعا خطاب به خداوند عرضه می‎داریم که بارالها! در این ماه به من اندیشه و بیداری عنایت بفرما و از جهالت و کار باطل دورم گردان و از هر خیری که در این ماه نازل می‌کنی، برای من نصیبی قرار ده؛ به حق جود و کرمت، ای بخشنده‌ترین بخشندگان!.

وی در تشریح "وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ" نیز گفت: سفاهت به معنای جهالت و حماقت و نقطه مقابل اندیشه و حکمت است؛ انسان روزه‌دار در این روز نه تنها از خداوند طلب فهم و اندیشه می‌کند، بلکه از خدا می‌خواهد جهل و نادانی را نیز از او دور نماید؛ همان‌گونه که اندیشه ریشه خیرات است، جهل و نادانی نیز ریشه بدی‌ها است.

عباسی خراسانی همچنین در تشریح «وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ» عنوان کرد: رمضان، ماه نزول رحمت واسعه خداوند است، باران رحمت الهی سیل‌آسا می‌بارد تا قلب‌های سخت‌شده انسان‌ها را زنده‌ کند؛ در این نزول باران رحمت، هرکه سعه وجودی‌اش بیش‌تر باشد، نصیب بیش‌تری خواهد داشت؛ در چنین روزی از خداوند بخشنده می‌خواهیم که هر خیری که در این ماه نازل می‌شود، بهره‌ای هم به ما عطا نماید تا از رحمت بی‌کران او بی‌نصیب نمانیم.

وی در تشریح ِ"جُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ" نیز گفت: جود به معنای سخاوت و بخشندگی است و جواد کسی است که آن‌چه سزاوار غیر است به او عطا می‌کند، بدون آن‌که انتظار پاداش داشته‌ باشد؛ بنابراین جواد کسی است که به جا جود و بخشش می‌کند و به کسی عطا می‌کند که لایق و قابل است و در مقابل نیز از او عوض نمی‌خواهد. خداوند جواد است؛ زیرا آن‌چه که سزاوار ممکنات بوده، به آن‌ها عطا نموده‌ است بدون این‌که در مقابل آن چیزی از آن‌ها بستاند.

انتهای پیام

کد N368307

وبگردی