آفتاب

روسیه اقدام سازمان ملل در ممانعت از فروش نفت سوریه توسط تروریست‌ها را خواستار شد

روسیه اقدام سازمان ملل در ممانعت از فروش نفت سوریه توسط تروریست‌ها را خواستار شد

روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا فروش غیرقانونی نفت سوریه توسط گروه‌های تروریستی را محکوم کرده و تمامی کشورهای جهان را ترغیب کند تا برای جلوگیری از این مساله اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دفتر ریاست جمهوری روسیه در پیش نویس بیانیه‌ای، نگرانی شدید خود نسبت به تصرف میدان‌های نفتی سوریه توسط شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" و جبهه النصرة را ابراز و تاکید کرد، هرگونه صادرات یا واردات نفت خام بدون اجازه دولت غیرقانونی است.

ارائه بیانیه‌های ریاست جمهوری به شورای امنیت اقدامی است که براساس قطعنامه‌های موجود صورت می‌گیرد و باید توسط تمامی 15 عضو شورا تصویب شود. دیپلمات‌ها گفتند، کارشناسان شورای امنیت روز سه شنبه گردهم می‌آیند تا درباره این پیش نویس مذاکره کنند. تصویب این پیش نویس کشورها را ملزم به انجام اقدامی نمی‌کند و تنها نشان دهنده دیدگاه قدرتمندترین هیات سازمان ملل خواهد بود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: براساس پیشروی‌های داعش دورنمای واقعی از گسترش اقدامات تروریستی به وجود آمده که در شهر حلب سوریه آغاز و به بغداد، پایتخت عراق کشیده شده است.

وی افزود: گزارش‌های بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه داعش در حال فروش بشکه‌های نفتی به دست آمده از میدان‌های نفتی تصرف شده است و این مساله در عراق نیز صورت می‌گیرد. این در حالی است که در پیش نویس ارائه شده هیچ اشاره‌ای به عراق نشده است.

برخی دیپلمات‌ها گفتند، آن‌ها می‌خواهند ببینند که روسیه چه مدارکی از فروش نفت توسط داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در اختیار دارد و آیا این مساله در عراق نیز رخ داده است یا خیر.

در این پیش نویس اعمال مجدد قطعنامه‌ای که مارس سال جاری میلادی توسط شورای امنیت تصویب شد، خواسته شده است این قطعنامه صادرات غیرقانونی نفت خام از لیبی را محکوم و به کشورهای عضو سازمان ملل اجازه می‌داد تا نفت‌های تصرف شده غیرقانونی را به دولت لیبی بازگردانند.

در این پیش نویس آمده است: میدان‌های نفتی تصرف شده توسط تروریست‌ها یکی از منابع درآمدی مهم این گروه‌ها است که از آنها برای سربازگیری و تقویت ظرفیت عملیاتی خود برای سازماندهی و انجام حملات تروریستی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

کد N368291

وبگردی