آفتاب

رییس جمهور اوکراین: حمله به جدایی طلبان را از سر می گیریم

رییس جمهور اوکراین: حمله به جدایی طلبان را از سر می گیریم

تهران-ایرنا- رییس جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه و بعد ازبه توافق نرسیدن با مسکو برای تمدید آتش بس گفت که عملیات نظامی علیه جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق آن کشور را از سر می گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف،ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه در سخنانی خطاب به مردم این کشور گفت: بعد از بررسی شرایط به عنوان فرمانده کل قوا تصمیم گرفتم آتش بس یکجانبه را تمدید نکنم؛ ما حمله را از سر می گیریم.

بر پایه این گزارش، اعلام از سرگیری عملیات علیه جدایی طلبان شرق اوکراین به معنای تشدید تنش ها در بحران چندماهه این کشور و بعد از آن است که اقدام دیپلماتیک با میانجی گری فرانسه و آلمان برای تمدید آتش بس ده روزه در شرق این کشور مفید واقع نشد.

پوروشنکو که از سوی افکار عمومی اوکراین برای سخت گیری علیه جدایی طلبان تحت فشار قرار دارد، در این سخنان یادآور شد که کی یف قصد ندارد به طور کلی طرح صلح خود را کنار بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: ما آماده ایم در هر لحظه که ببینیم همه طرف ها خود را به اجرای مراحل اساسی طرح صلح متعهد می دانند، به آتش بس باز گردیم.

سخنان رییس جمهوری اوکراین چند ساعت بعد از آن بیان شد که سران آلمان و فرانسه تلفنی با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه گفت و گو کرده و خواستار تمدید آتش بس شدند. ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد کی یف و مسکو برای رسیدن به توافق و آتش بس دو جانبه تلاش می کنند. این اعلام ریاست جمهوری فرانسه انتظارات را نسبت به ادامه آتش بس افزایش داد. اما کی یف یادآور شد همه طرف ها توافق کرده اند آتش بس جدید دو جانبه باید در دور جدیدی از رایزنی ها با حضور نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا، یک دیپلمات روس و ˈلئونید کوچماˈ رهبر پیشین اوکراین برگزار شود.

کرملین به نو به خود از گفت و گوهای غیرمستقیم حمایت و اعلام کرد ˈپوتین بر اهمیت تمدید آتش بسی که طرف های بین المللی بر آن نظارت داشته باشند، تاکید داردˈ.

ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه و ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان پیش از گفت و گوی تلفنی سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان که برای دومین بار برگزار می شد، هشدار اتحادیه اروپا نسبت به تحریم های جدید علیه روسیه را تکرار کرده بودند، مگر اینکه کرملین به روشنی جدایی طلبان فعال در شرق اوکراین را برای خلع سلاح تحت فشار قرار دهد.

تحریم های بیشتر می تواند همه بخش های اقتصاد روسیه را تحت تاثیر قرار دهد و این کشور را از بازار500 میلیون نفری مصرفی کشورهای عضو اتحادیه اروپا محروم کرده و به رکود اقتصادی جدی وارد کند.

بعد از سخنان پوروشنکو جدایی طلبان واکنش مشخصی نشان ندادند، اما خبرگزاری اینترفاکس به نقل شماری از فرماندهان جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین گزارش داد که پرتاب خمپاره در منطقه تحت کنترل جدایی طلبان در شهر ˈکراماتورسکˈ آغاز شده است.

بحران اوکراین که از نوامبر سال گذشته میلادی (آذر1392) با مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور برای امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز و به تحولات گسترده تر در عرصه سیاست داخلی این کشور منجر شد، بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از جنگ سرد به شمار می آید که تعلیق عضویت روسیه از گروه هشت، اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و مناقشه بر سر قیمت فروش گاز روسیه به اوکراین از تبعات این رویارویی بوده است.

دولت کی یف، اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به طرفداری از جدایی طلبان فعال در استان های شرق و جنوب شرقی اوکراین متهم می کنند که از آوریل (فروردین/اردیبهشت) کنترل بسیاری از شهرهای این مناطق را در دست گرفته و خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه هستند.

اروپام**9157**1485 ** 1064
کد N368175

وبگردی