آفتاب

یک استاد حوزه: روزمرگی بزرگ‌ترین آفت مدیریت است

یک استاد حوزه: روزمرگی بزرگ‌ترین آفت مدیریت است

یک استاد اخلاق حوزه علمیه، گفت: روزمرگی، بی برنامه بودن و بیکاری بزرگترین آفات مدیریت است.

یک استاد اخلاق حوزه علمیه، گفت: روزمرگی، بی برنامه بودن و بیکاری بزرگترین آفات مدیریت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل بهاءالدینی در جلسه شورای اداری استانداری قم با تاکید بر منویات رهبرمعظم انقلاب پیرامون شناخت آسیب‌ها و آفات مدیریتی گفت: باید همه مدیران به گفته‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص شناخت آفات و آسیب‌های مدیریتی و رفع آن تلاش کنند.

این استاد اخلاق افزود: بیش از 8 آفت مهم، عرصه مدیریت را تهدید می‌کند که اگر مدیران آن را بشناسند می‌توانند در تهذیب نفس موفق باشند و اگر از این آفات دور هستند پس به دنبال کسب مدارج و تهذیب نفس بالاتر گام بردارند.

وی با اشاره به مهم‌ترین آفات مدیریتی گفت: یکی از آفات مهم ریاست و مدیریت توقف و روزمرگی است، بدان معنا که مدیران ابداعی برای طرح‌های جدید ندارند و یا انگیزه‌ای برای ابداعات نوین ندارند؛ اگر انگیزه‌ها الهی شود ابداعات نیز رنگ خدایی می‌گیرد و پیشرفت در کار حاصل می‌گردد.

این استاد اخلاق حوزه افزود: دومین آفت مدیریتی غرور، خودپسندی و خودشیفتگی است که موجب می‌شود به دیگران اعتنایی نکنند و چه بسا مشکلاتی که با یک امضاء مدیران حل شود اما خودشیفتگی و غرور مانع از راه انداختن کار ارباب رجوع گردد.

وی با بیان اینکه در مدیریت اسلامی هیچ گاه درب‌ها به روی مردم بسته نیست، گفت: باید از امیرالمومنین(ع) مدیریت حقیقی را یاد بگیریم که همواره درصدد حل مشکلات مردم بود و فراموش نکنیم که این مناصب ماندنی نیست.

بهاء‌الدینی ادامه داد: خودمحوری نیز از آفات مهم در مدیریت است و انسان خودمحور همه چیز را برای خود می‌داند همان گونه که می‌دانیم پادشاهان ستمگر همواره با خودمحوری حکومت کردند در حالی که امام خمینی(ره) انقلابی را تشکیل داد که در آن خودمحوری معنایی نداشت پس مسئولان نیز به دور از خودمحوری در جهت وظایف خود تلاش کنند.

وی اشرافی‌گری را از مهم‌ترین آفات مدیریتی برشمرد و گفت: اشرافی‌گری همواره بزرگترین لطمات را به انقلاب‌های انبیا و اولیای الهی وارد ساخته است پس مسئولان نیز از اشرافی گری دوری کنند.

این استاد اخلاق گفت: گاهی اشرافی‌گری را شیوه عاقلانه اسلامی و انسانی معرفی می‌کنیم در حالی که باید مشرب و شیوه را از امام خمینی(ره) بیاموزیم زیرا امام ملاک ما در روش و مشرب در انقلاب اسلامی است.

بهاء‌الدینی تصریح کرد: جمع کردن ذخایر دنیوی و تلاش برای کسب محبوبیت نیز از دیگر آفات مدیریت است پس برای اینکه مسئولیت‌هایمان عمیق باشد باید آفات را به خوبی بشناسیم.

وی با گرامیداشت ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان ماه پالایش روح و جان است، ماهی که برای خودسازی می‌توانیم راهی برای رسیدن به معبود پیدا کنیم و هر کس به اندازه ظرفیت خود از این ماه بهره ببرد.

انتهای پیام

کد N368048

وبگردی