آفتاب

واکنش ها به اعلام خلافت توسط داعش

واکنش ها به اعلام خلافت توسط داعش

ایرنا نوشت:

 آسوشیتدپرس نوشت: اقدام عجیب گروه تروریستی داعش در اعلان خلافت و معرفی خلیفه اول این گروه در عراق و سوریه، با واکنش شدید گروه های تروریستی و رقیب داعش رو به رو شده است.
این خبرگزاری یادآور شد:گروه ˈدولت اسلامی عراق و شامˈ(داعش) اواخر یکشنبه با انتشار یک فایل صوتی، ادعای تشکیل خلافت کرد.

دراین فایل، از ˈابوبکر البغدادیˈ به عنوان خلیفه اول داعش یاد و از مسلمانان خواسته شده با وی بیعت کنند!.

داعش گفته است که عنوان ˈعراق و شامˈ را از نام خود حذف می کند و از این پس، ˈدولت اسلامیˈ خواهد بود.

بااین حال، داعش درعمل مرز میان عراق و سوریه را در اشغال خود دارد و چنین مرزی را از میان برده و نه تنها با ارتش عراق، بلکه با ارتش سوریه و شبه نظامیان کرد هم درگیر است.

هواداران داعش پس از اعلان خلافت در شهر ˈالرقهˈ که مرکز قدرت این گروه در شمال سوریه است با لباس های بلند سنتی و در دست داشتن پرچم های سیاه داعش، به خیابان ها آمدند و جشن گرفتند. فیلم هایی از جشن هواداران داعش در الرقه، روی اینترنت هم بارگذاری و منتشر شد.

با این همه، اعلامیه داعش در دیگر شهرهای سوریه با واکنش های منفی و حتی تمسخرآمیز رو به رو شده است. گروه های شبه نظامی و رقیب داعش که در ماه های گذشته در شمال و شرق سوریه با این گروه جنگیده اند، ازجمله مخالفان خلیفه گری داعش هستند.

عبدالرحمن الشامی، سخنگوی گروه شبه نظامی موسوم به ˈارتش اسلامˈ می گوید: گانگسترهای البغدادی در دنیای خیالی زندگی می کنند. آنها توهم زده اند؛ می خواهند حکومت تشکیل دهند، اما سازه های تشکیل حکومت را در اختیار ندارند. شما نمی توانید با چپاول، خرابکاری و بمب گذاری، حکومت تشکیل دهید.

الشامی که با فناوری اسکایپ، تماس تصویری از شرق منطقه غوطه برقرار کرده بود، اعلام خلافت داعش را ˈجنگ روانیˈ نامید و افزود مردم علیه این خلافت خواهند شورید.

ازسوی دیگر، در عراق که ارتش آفند گسترده ای را برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال داعش آغاز کرده ، اعلامیه خلافت، بخشی از برنامه اختلاف های فرقه ای و قومی در این کشور شمرده می شود.

حمید المطلق، نماینده سنی مذهب مجلس عراق، می گوید: این برنامه ای از پیش طراحی شده برای فروپاشی جامعه و ایجاد آشوب و آسیب های گسترده است. این کارها به نفع ملت عراق نیست و تنها شکاف ها و اختلاف ها را افزایش می دهد.

26149

کد N367518

وبگردی