آفتاب

مونته نگرو برای عضویت در اتحادیه عرب تلاش می کند

مونته نگرو برای عضویت در اتحادیه عرب تلاش می کند

بلگراد-ایرنا- دولت مونته نگرو به منظور تقویت همکاری و سرمایه گذاری بیشتر با کشورهای عربی تلاش دارد که تا سپتامبر امسال به عنوان عضو ناظر در اتحادیه عرب پذیرفته شود.

به گزارش ایرنا از روزنامه ˈپراوداˈ چاپ بلگراد، گروه تجاری اطلس که از بزرگترین گروه های تجاری و بانکداری در مونته نگرو محسوب می شود، همراه با خانواده سلطنتی از ابوظبی حدود 150 میلیون یورو برای احداث مرکز (سرمایه اطلس) در پودگوریتسا سرمایه گذاری کرده است.

گروه شرکت بزرگ سرمایه گذاری مونته نگرویی اطلس همچنین با خانوده سلطنتی ˈشیخ محمدˈ امیر دبی پروسه جدیدی را در سواحل این کشور به ارزش 200 میلیون یورو در مد نظر دارد.

ˈپاوله کارانیکیچˈ مسئول روابط خارجی در وزارت امور خارجه مونته نگرو در این رابطه در جمع خبرنگاران گفت که تماس مستقیم و همکاری بهتر با کشورهای جهان عرب، دلیل اصلی برای درخواست حکومت پودگوریتسا جهت کسب عضو ناظر در سپتامبر سال جاری در اتحادیه عرب است.

وی افزود : از این طریق می توانیم یک بینش فوری درباره سیاست های اتحادیه عرب داشته باشیم که می تواند برای سیاست خارجی کشور ما نیز مهم باشد و از طرف دیگر چنین موضعی موجب حضور مقامات بلندپایه کشور ما در جلسات اتحادیه عرب و تماس های دو جانبه می شود.

آمار اتاق بازرگانی مونته نگرو حاکی از این است که همکاری این کشور با کشورهای عربی در فواصل زمانی 2007 تا 2013 افزایش یافته و در این مدت کشورهای عربی حدود 80 میلیون یورو در مونته نگرو در زمینه های مختلف بخصوص گردشگری سرمایه گذاری کرده اند.

ˈگوردانا جوروویچˈ کارشناس اقتصادی مونته نگرو به این باور است که پودگوریتسا با دریافت عضو ناظر در اتحادیه عرب می تواند فرصت بسیار خوبی را برای افزایش سرمایه گذاری کشورهای عربی در مونته نگرو به دست بیاورد.

اتحادیه عرب که با 6 عضو در 22 مارس سال 1945 میلادی تاسیس شد ، در حال حاضر 22 عضو دارد و 4 کشور نیز در این اتحادیه از عضو ناظر برخوردار هستند.

مونته نگرو در همه پرسی بیست و یکم ماه ˈمیˈ 2006 میلادی از صربستان اعلام استقلال کرد.

این کشور از لحاظ وسعت و جمعیت، کوچکترین جمهوری در میان جمهوری های برآمده از یوگسلاوی سابق بشمار می رود.

این کشور واقع در جنوب شرق اروپا با مساحت 14 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی در حدود 680 هزار نفر دارای آب و هوایی معتدل است و در مجاورت دریای آدریاتیک واقع است.

این کشور با جاذبه های گردشگری قابل توجه و همچنین به دلیل پایین بودن نسبی هزینه های اقامت در مقایسه با دیگر نقاط جهانگردی در اروپا توانایی جذب سالانه بیش از 1/3 میلیون گردشگر را دارد.

اروپام**2061** 1447*1547
کد N367435

وبگردی