آفتاب

دادستانی به موضوع ارایه بورسیه به 3 هزار نفر ورود نکرده است

دادستانی به موضوع ارایه بورسیه به 3 هزار نفر ورود نکرده است

... دادستان کل کشور گفت: دادستانی در رابطه با بورسیه‌ای که در دولت قبل به سه هزار نفر از افراد داده شده، ورود پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در دولت قبل به سه هزار نفر بورسیه غیرقانونی داده شده، آیا دادستانی در رابطه با این موضوع ورود پیدا کرده یا خیر؟ ‌گفت: دادستانی هنوز به این مساله ورود پیدا نکرده است؛ زیرا کسانی که مطلع هستند باید موضوع را بررسی کنند. دانشگاه باید موضوع را بررسی کند و گزارشی تهیه کند تا مشاهده کنیم که موضوع چیست زیرا مطلبی که مطرح می‌شود گاهی با واقعیت‌ها تفاوت دارد. اگر دستگاه‌های نظارتی و دانشگاه به این مساله ورود پیدا کردند و آن را اعلام کردند بر اساس اعلام، دادستانی آن را بررسی می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با اینکه اخیرا در مجلس طرحی درباره مجازات حبس برای افرادی که از پیشگیری برای داشتن فرزند استفاده می‌کنند در نظر گرفته شده، گفت: این طرح هنوز به مرحله اتمام نرسیده و تا به مرحله نهایی برسد زمان زیادی می‌برد.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاران درباره اینکه کتابی تحت عنوان ایران در گذر روزگار منتشر شده که در آن چهره‌هایی که به پیامبر توهین کردند وجود دارد، همچنین نویسنده این کتاب سابقه دستگیری در فتنه 88 را داشته، آیا دادستان به این موضوع ورود پیدا می‌کند یا خیر؟ تصریح کرد: در رابطه با این موضوع اطلاع ندارم و کتاب را ندیدم اما اینکه یک نفر روزی اتهامی متوجه‌اش باشد نمی‌شود کلا از نویسندگی محو شود.

یکی دیگر از خبرنگاران سئوال خود را اینگونه مطرح کرد که رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفته است که قانون آیین دادرسی کیفری تیر خلاصی برای مبارزه با موادمخدر است، آیا این موضوع بررسی شده و اینکه قانون آیین دادرسی کیفری به موقع اجرا می‌شود یا قوه قضاییه برای اجرای آن از مجلس شورای اسلامی وقت می‌گیرد؟ خواستار ارزیابی سخنگوی دستگاه قضا شد که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ تصریح کرد: ما ملزم به اجرای قانون هستیم. اگر چنانچه قانون دارای ابهام و ایرادی باشد تلاش می‌کنیم با ماده واحده یا لایحه اصلاحات لازم صورت گیرد. در قانون آیین دادرسی کیفری جدید مطالبی وجود دارد که در مورد جرایم سازمان یافته، خشن و مواد مخدر است که ممکن است مشکلاتی به وجود آید. قوه قضاییه در حال حاضر در حال بررسی این اشکالات است که اگر این اشکالات عمده باشد پیشنهاد می‌شود مجلس شورای اسلامی تصمیم لازم را اتخاذ کند اما ما قانون را حتما اجرا می‌کنیم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه تعدادی از افراد دارای تعدد پرونده هستند و برای تعدادی از آنها چهارده تا پانزده مرتبه حکم صادر شده اما مجددا آزاد شدند، آیا قوه قضاییه در این رابطه اقدامی انجام می‌دهد یا خیر؟ گفت: این موضوع در سه وجه مورد بررسی قرار می‌گیرد که یکی از آنها این است که برخی مطالب درست نیست چنانچه کسی جرمی را یک بار مرتکب شود و بار دوم باز هم مجددا جرم را مرتکب شود طبق قانون یک و نیم برابر مجازات برای آن تشدید خواهد شد. ما که نمی‌توانیم آنها را بکشیم بلکه مجازات‌های لازم را برای آنها در نظر می‌گیریم؛ زیرا در برخی جرم‌ها اعدام امکان‌پذیر نیست. در واقع برای برخی از افراد که جرمی را مرتکب شدند و سابقه کیفری داشته باشند مجازات برای آنها تشدید می‌شود و تخفیف به آنها داده نمی‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در رابطه با پرونده‌ای با موضوع قیر و نفت که در اصفهان مطرح بوده از سخنگوی دستگاه قضا پرسید که پرونده قیر و نفت آقای «د» به کجا رسیده و آیا این پرونده به آن پرونده قبلی ربط دارد یا خیر؟ گفت: در رابطه با پرونده قیر اطلاع ندارم اما بعید می‌دانم که به پرونده دوم مربوط باشد البته باندی را در رابطه با مالیات در اصفهان دستگیر کردند و احتمال می‌دهم موضوع در رابطه با آن باشد که البته احتمال می‌دهم.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه بهره‌برداری بی‌رویه از قله دماوند باعث نابودی این قله شده است و خیلی‌ها مدعی شدند که باید این بهره‌برداری‌ها متوقف شود، آیا قوه قضاییه در این زمینه اقدامی انجام می‌دهد یا خیر؟ تصریح کرد: به گفته شما همه دستگاه‌ها در آنجا با این موضوع مخالف هستند و من نمی‌دانم چه کسی به آنها اجازه بهره‌برداری داده اما حتما پیگیری‌های لازم را در رابطه این مساله را انجام می‌دهم.

انتهای پیام

کد N367322

وبگردی