آفتاب

آمار بهاری تجارت خارجی ایران/ افزایش ۳۵.۵۶ درصدی واردات ، رشد ۲۰.۵۳ درصدی صادرات غیرنفتی

آمار بهاری تجارت خارجی ایران/ افزایش ۳۵.۵۶ درصدی واردات ، رشد ۲۰.۵۳ درصدی صادرات غیرنفتی

مهر نوشت:

گمرک ایران از ۱۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی و ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار واردات در فصل بهار امسال خبر داد.

گمرک ایران گزارش داد: مجموع صادرات غیرنفتی و واردات ایران در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۵ میلیارد و ۲۷۴ میلیون دلار افزایش داشت و به رقم ۲۴ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار رسید که سهم صادرات غیرنفتی از این رقم ۱۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار و واردات ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار بوده است.

این ارقام نشان می‌دهد که صادرات غیر نفتی ایران در این مدت ۲۰ و ۵۳ صدم درصد و واردات کشورمان هم ۳۵ و ۵۶ صدم درصد افزایش یافته است.

مجموع تجارت خارجی ایران در سه ماهه نخست پارسال ۱۸ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار بود که ۹ میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار به صادرات غیر نفتی و ۹ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار هم به واردات اختصاص داشت.

اقلام عمده صادرات غیر نفتی در مدت یاد شده شامل پروپان مایع شده، متانول و قیر نفت بوده و عمده‌ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و ترکیه بوده‌اند.

عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به گندم با سهم ۶ درصدی از کل ارزش واردات، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب با سهم ۳ درصدی، برنج با ۳ درصد، ذرت با ۲ و ۸۶ صدم درصد و کنجاله سویا با ۲ و ۴۱ صدم درصد اختصاص دارد و عمده صادرکنندگان کالا به ایران هم در بهار امسال امارات متحده عربی، چین، هند، ترکیه و کره جنوبی بوده‌اند.

 

17503

کد N367288

وبگردی