آفتاب
/گزارش- اسکای نیوز/

مصر در سالی که گذشت

مصر در سالی که گذشت

مصر پس از 30 ژوئن سال گذشته شاهد رخدادهای مهمی بوده است؛ این رخدادها با اعتراضات مردمی گسترده‌ای در سراسر مصر آغاز شد و هشدار ارتش به محمد مرسی را در پی داشت که این اعتراضات با برکناری اخوان المسلمین از راس قدرت پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، میلیون‌ها مصری در ژوئن با برپایی تظاهرات خواهان رد صلاحیت از محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری برکنار شده مصر و برگزاری انتخابات زود هنگام شدند.

ارتش در اول ژوئیه از گروه‌های سیاسی خواست تا به راه حلی برای بحران این کشور دست یابند، اما در روز بعد مرسی با بیانیه ارتش مخالفت و تاکید کرد که وی رئیس جمهور منتخب است و به صورت دموکراتیک انتخاب شده است و در قدرت باقی خواهد ماند.

در آن هنگام ارتش تصمیم گرفت تا با تعدادی از گروه‌های سیاسی و اشخاص مهم دینی به توافق دست یابد و عمل به قانون اساسی را متوقف ساخته و نقشه راهی را طرح ریزی کند. در چهارم ژوئیه عدلی منصور، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی در مقابل مجمع عمومی این دادگاه به عنوان رئیس جمهور موقت سوگند یاد کرد.

تشدید خشونت‌ها

در پی آن، خشونت‌ها و ناآرامی‌هایی در چند استان مصر رخ داد که به کشته شدن حدود 30 تن و زخمی شدن 1138 تن انجامید.

در هشتم ژوئیه در جریان تلاش حامیان اخوان المسلمین برای حمله به مقر گارد ریاست جمهوری که مرسی در آن حضور داشت، ده‌ها تن کشته شدند.

در روز بعد، رئیس جمهور موقت بیانیه قانون اساسی را صادر و حازم ببلاوی را به تشکیل دولت مکلف کرد و محمد البرادعی را به عنوان معاون رئیس جمهور در روابط بین‌الملل تعیین کرد.

متفرق کردن تحصن اخوان المسملین

در چهارم اوت نیروهای امنیتی دو تحصن حامیان مرسی در دو میدان رابعة العدویة و النهضة را متفرق کردند که بر اثر آن صدها تن کشته شدند.

در همان روز البرادعی در اعتراض به حمله به حامیان مرسی و کشته شدن صدها تن از منصب خود به عنوان معاون رئیس جمهور در روابط بین‌الملل استعفا کرد.

پنج روز پس از آن، افراد مسلح اتوبوس سربازان امنیت مرکزی مصر را در سیناء متوقف کرده و 25 سرباز را به قتل رساندند.

در پنجم دسامبر تلاشی برای ترور محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر از طریق انفجاری در منطقه شهر نصر رخ داد و گروه "انصار بیت المقدس" مسئولیت این رخداد را به عهده گرفت.

ممنوع الفعالیت شدن اخوان المسلمین

دستگاه قضا مصر در 23 سپتامبر تمام فعالیت‌های مالی و سیاسی اخوان المسلمین را ممنوع و دارایی‌های این گروه را بلوکه کرد.

در سالگرد ششم اکتبر، در درگیری‌ میان نیروهای امنیتی با حامیان اخوان المسلمین حدود 60 تن کشته و ده‌ها تن بازداشت شدند.

عدلی منصور در اواخر نوامبر قانونی را صادرکرد که براساس آن برگزاری تظاهرات بدون مجوز وزارت کشور مصر ممنوع شد.

یک ماه بعد، یک خودروی بمب گذاری شده در مقر امنیتی استان دقهلیه منفجر شد که براثر آن 14 تن از جمله 12 نیروی پلیس کشته شده و 134 تن دیگر زخمی شدند.

در روز بعد، کابینه مصر اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی اعلام کرد و مجازاتی را علیه هر کس که در فعالیت‌های اخوان المسلمین مشارکت داشته باشد، تصویب کرد.

تصویب قانون اساسی

در سال بعد، پس از این که کمیته عالی انتخابات اعلام کرد که 1 / 98 درصد طی همه پرسی با پیش نویس قانون اساسی موافقت کردند، قانون اساسی مصر تصویب شد. یک ماه گذشت تا این که شورای عالی نیروهای مسلح به ریاست عبدالفتاح سیسی مجددا تشکیل شد و در 24 فوریه دولت حازم ببلاوی استعفای خود را ارائه داد.

در اول مارس دولت جدید مصر به ریاست ابراهیم محلب تشکیل شد و سیسی در پست وزیر دفاع ابقا شد.

حکم‌هایی برای اعدام 529 حامی مرسی صادر شد و در 24 مارس مجازات 492 تن از آن‌ها به حبس ابد تخفیف یافت.

ریاست جمهوری مصر

ماه مارس پایان نیافته بود که سیسی از منصب خود به عنوان وزیر دفاع استعفا داده و نامزدی خود را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. در اوایل ژوئن نیز کمیته‌ عالی انتخابات ریاست جمهوری پیروزی سیسی را با کسب آرا 96 درصدی اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N367087

وبگردی